Saturday, September 15, 2012

Honda Future 125 di luar negara / Honda Future 125 abroad

Salam sejahtera,

Sejak Boon Siew Honda melancarkan model motosikal Honda Future 125 pada Julai lalu, ia ternyata menjadi topik perbualan hangat sehinggakan entri-entri mengenai Honda Future menjadi entri paling popular di Blog Jalan Raya Malaysia. Kali ini saya ingin berkongsi beberapa video mengenai Honda Future di laman YouTube.





Video di atas ini merupakan reviu sesi pandu uji Honda Future 125 pada 19 Julai 2012 oleh Malaysian Riders TV. Secara amnya reviu yang diberikan lebih kurang sama seperti reviu oleh majalah Roda Roda, cuma bezanya wartawan Malaysian Riders TV berpendapat tahap pengendalian Honda Future ini dirasakan kurang baik pada mereka. Nampaknya, pendapat mengenai tahap pengendalian motosikal ini agak subjektif, memandangkan pendapat yang berbeza oleh Roda Roda dan Malaysian Riders TV.





Video ini pula menunjukkan kelajuan maksimum yang boleh dicapai oleh Honda Future 125 dalam keadaan standard (tanpa sebarang modifikasi walaupun sekadar menukar gegancu). Kelajuan yang dicapai ini sudah tentunya lebih baik daripada Honda Wave 125X Ultimo yang hanya mampu mencapai kelajuan sebegini setelah gegancu yang lebih besar sedikit digunakan (gegancu belakang 36 gigi berbanding gegancu standard 35 gigi).

Dalan entri terawal mengenai Honda Future ini, saya ada merungut mengenai model Honda Future yang dipasang di Malaysia tidak menggunakan sistem pancitan bahan api PGM-FI tetapi sekadar mengitar semula teknologi kuno karburetor yang ketinggalan zaman dan tidak berupaya memenuhi piawaian emisi Euro 3, sedangkan model yang sama di Thailand, Indonesia, malah Vietnam sudah pun menggunakan sistem pancitan PGM-FI. Model-model Honda Future di Malaysia hanya melepasi piawaian Euro 2 yang ditetapkan oleh Jabatan Alam Sekitar, piawaian emisi purba yang sudah lama diguna pakai sejak tahun 1997. Seperti yang saya katakan sebelum ini, tiada gunanya untuk menyalahkan Boon Siew Honda dalam perkara ini kerana sebagai pemain industri, mereka terpaksa akur dengan peraturan yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Namun, Dasar Automotif Nasional yang sebegitu caca-marba serta tiada hala tuju sebenar itu langsung tidak menerapkan sebarang inisiatif untuk menggesa para pemain industri automotif untuk membangunkan inovasi teknologi automotif yang lebih mesra alam, lebih jimat minyak, lebih berkuasa serta lebih murah bagi menarik minat para pembuat kereta dan motosikal menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan teknologi automotif di Asia Tenggara. Akibatnya, pemain industri automotif di Malaysia hanya sekadar mengitar semula teknologi lapuk dan purba atas alasan kos. Di samping itu, banyak pemain utama industri automotif Asia Tenggara yang lari ke Thailand dan Indonesia sebagai pusat utama mereka di Asia Tenggara. Oleh itu, satu-satunya cara untuk mendesak Boon Siew Honda (serta para pemain industri motosikal lain seperti Modenas, Hong Leong Yamaha, Suzuki Assemblers Malaysia dsb.) untuk memasang sistem pancitan bahan api pada setiap keluaran mereka ialah dengan mendesak kerajaan melakukan transformasi besar-besaran terhadap dasar automotif negara agar lebih mengutamakan pembangunan teknologi automotif terkini secara berterusan supaya sentiasa dapat memenuhi piawaian-piawaian automotif terkini antarabangsa, bukannya piawaian lapuk yang diguna pakai sekarang.





Sesi pandu uji Honda Supra 125X Helmet-in di Indonesia



Berbalik semula kepada Honda Future, di Indonesia model Future dinamakan sebagai Honda Supra X Helmet-in kerana model ini adalah pengganti kepada generasi terdahulu Supra X yang dikenali sebagai Honda Wave 125X Ultimo di Malaysia. Sementara Honda Future di Malaysia mampu mencapai kelajuan 120 km/j, di Indonesia pula Supra X ini hanya mampu mencapai 110 km/j pada video pandu uji ini. Kenapa pula lebih perlahan sedangkan Supra X ini dilengkapi PGM-FI? Di Indonesia, semua jenis motosikal hatta Suzuki GSX1300R Hayabusa sekalipun tidak dibenarkan menggunakan lebuh raya ekspres (jalan tol), jadi ujian kelajuan maksimum dilakukan di atas jalan raya biasa.

Sebenarnya, teknologi PGM-FI yang digunakan pada motosikal kapcai keluaran Honda tidak sama senibinanya seperti pada kereta atau motosikal yang lebih besar. Teknologi PGM-FI untuk motosikal kapcai ini dibangunkan oleh Honda Thailand bertujuan untuk menghasilkan satu sistem pancitan bahan api berkos rendah tetapi mampu melepasi piawaian emisi terkini. Akibatnya, sebahagian prestasi enjin terpaksa dikorbankan pada generasi terawal PGM-FI kapcai Honda memandangkan pemetaan unit kawalan elektronik (ECU) bagi sistem ini lebih menumpukan kepada penjimatan bahan api serta kadar emisi yang rendah. Melalui perbandingan spesifikasi Honda Future 125 di Malaysia (model karburetor) dengan Indonesia (model PGM-FI), angka-angka kuasa kuda serta tork adalah lebih kurang sama, jadi kesimpulannya boleh saya katakan bahawa Honda kini sudah berjaya melakukan pembaharuan terhadap sistem PGM-FI kapcai generasi ketiga yang dipasang pada Supra X ini. Pada generasi pertama PGM-FI yang dipasang pada Honda Wave 125i, ia hanya mampu menghasilkan 9.3 PS sedangkan model karburetor pula berupaya menghasilkan 10.1 PS. Generasi kedua PGM-FI pula hanya berupaya menghasilkan 9.1 PS berbanding model karburetor (Wave Ultimo) pula menghasilkan 9.3 PS.

Melihatkan angka-angka ini, mungkin ada di antara para pembaca yang sudah berkira-kira mahu mengubahsuai motosikal Honda Wave / Future mereka dengan menempah alat-alat ganti dari Thailand atau Indonesia. Namun, kos untuk mengubahsuai sebenarnya boleh dikatakan sangat mahal kerana selain melibatkan banyak komponen, sistem pendawaian terpaksa ditukar, sedangkan sebiji karburetor hanya berharga puluhan ringgit. Komponen yang terlibat dalam sistem PGM-FI ini ialah ECU, badan pendikit, pemancit bahan api, sensor suhu minyak pelincir, sensor aliran udara, sensor tekanan mutlak rongga (MAP), unit penghantar bahan api (pam bahan api serta pelampung tolok bahan api) serta hos bahan api bertekanan tinggi. Banyak bukan? Sebenarnya ada juga kit penukaran sistem pancitan bahan api yang lengkap yang bukan sahaja lebih mudah dipasang pada motosikal berkarburetor sedia ada, malah pemetaannya boleh diubahsuai dengan mudah menggunakan komputer. Namun, saya dengar kit berkenaan berharga lebih kurang RM1000. Jadi mana lebih berbaloi? Terserahlah kepada anda.





Kit ubahsuai sistem pancitan bahan api kapcai keluaran Yuminashi

No comments:

Post a Comment