Saturday, November 24, 2012

Laluan-laluan alternatif FT1 di Ipoh / FT1 alternate routes in Ipoh



Salam sejahtera,

Selamat datang ke Ipoh, ibu negeri Perak yang suatu ketika dahulu terkenal dengan industri perlombongan bijih timah sebagaimana Lembah Klang. Ipoh pernah menjadi bandar raya kedua terbesar di Malaysia selama beberapa dekad sebelum kedudukan tersebut dirampas oleh Johor Bahru pada penghujung 1990an. Kejatuhan industri perlombongan bijih timah pada penghujung 1970an sedikit sebanyak telah menjejaskan pembangunan (serta pertumbuhan penduduk) Ipoh sehinggakan ada yang menggelar Ipoh sebagai "bandar raya pencen", sebagaimana bandar raya Kobe di Jepun. Ia terbukti apabila hanya satu sahaja lebuh raya ekspres yang melintasi Ipoh iaitu Lebuhraya Utara-Selatan E1. Namun, itu bukanlah bermakna Ipoh sudah tiada lagi tarikan berbanding bandar raya utama lain di Malaysia; sementara bangunan pencakar langit mendominasi pemandangan latar belakang bagi dua bandar raya terbesar di Malaysia iaitu Kuala Lumpur dan Johor Bahru, Ipoh pula masih mengekalkan bangunan-bangunan lama termasuklah semasa era kegemilangan industri perlombongan bijih timah.

Pembangunan pesat Ipoh semasa era kegemilangan industri bijih timah menyebabkan terdapat tiga laluan alternatif bagi Jalan Persekutuan 1 yang melintasi bandar raya Ipoh, di mana ketiga-tiga laluan bertemu di Persimpangan Jejambat Jalan Raja Dr. Nazrin Shah:- 
  1. Laluan pertama - Jalan Raja Permaisuri Bainun (Jalan Kampar), Jalan Tokong / Jalan Leong Boon Swee, dan Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab / Jalan Kuala Kangsar
  2. Laluan kedua - Terus mengambil jejambat Jalan Raja Dr. Nazrin Shah ke Bulatan Ipoh sebelum melalui pasangan sehala merentasi satu siri kota sesat sebelum bertemu dengan laluan pertama di Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab / Jalan Kuala Kangsar
  3. Laluan ketiga - Jalan Sultan Azlan Shah


Hello everyone,

Welcome to Ipoh, the capital city of Perak once famed for its tin mining industry similar to Klang Valley. Ipoh had once the second largest city in Malaysia for decades before being overtaken by Johor Bahru at the end of the 1990s. The demise of the tin mining industry at the end of the 1970s had affected the development (and population growth) rates, to the extent that some people even nicknamed Ipoh as "the city for the retired", just like Kobe in Japan. It is proved due to the fact that only one expressway passing through Ipoh which happens to be the North-South Expressway E1.  Despite that, it doesn't mean that Ipoh has nothing interesting to offer to tourists as compared to other Malaysian main cities; while skyscrapers dominate the skylines of two largest cities in Malaysia, Kuala Lumpur and Johor Bahru, Ipoh still preserves the historic buildings including those being built during the golden age of tin mining industry.

The rapid development of Ipoh during the golden age of tin mining industry had resulted in three alternate routes of the Federal Route 1 passing the city of Ipoh, where all three routes intersect at Jalan Raja Dr. Nazrin Shah Flyover Interchange:- 

  1. First route - Jalan Raja Permaisuri Bainun (Jalan Kampar), Jalan Tokong / Jalan Leong Boon Swee, and Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab / Jalan Kuala Kangsar
  2. Second route - Proceed straight to Jalan Raja Dr. Nazrin Shah flyover to Ipoh Roundabout before passing through a one-way pair through a series of maze before intersecting with the first route at Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab / Jalan Kuala Kangsar
  3. Third route - Jalan Sultan Azlan Shah



Peta laluan pertama (klik untuk besarkan) / First route map (click to zoom in)

Laluan pertama, yang saya sifatkan sebagai laluan bersejarah, asalnya merupakan satu laluan terus sebelum pembinaan Jejambat Jalan Raja Dr. Nazrin Shah yang melencongkan laluan FT1 ke laluan kedua. Ia betul-betul mudah. Dari arah selatan, anda hanya perlu turun ke bawah jejambat Jalan Raja Dr. Nazrin Shah dan belok kiri di persimpangan lampu isyarat kedua ke Jalan Raja Permaisuri Bainun (Jalan Kampar). Di Bulatan Raja Ambullah, ambil pusingan pukul 12 ke Jalan Tokong / Jalan Leong Boon Swee sehingga ke Bulatan Bahagia dekat Terminal Bas Ipoh. Oh ya, penamat bagi Jalan Persekutuan 5 juga terletak di laluan pertama ini, iaitu di persimpangan lampu isyarat Jalan Lahat FT5. Di Bulatan Bahagia, ambil pusingan pukul 2 ke Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab / Jalan Kuala Kangsar terus ke utara.

Dari arah utara pula, hanya lakukan secara berlawanan - ambil pusingan pukul 10 di Bulatan Bahagia, jalan terus, ambil pusingan pukul 12 di Bulatan Raja Abdullah, dan akhir sekali belok kanan di persimpangan lampu isyarat di bawah jejambat Jalan Raja Dr. Nazrin Shah.



The first route, which I consider as historic route, is used to be a through route before the construction of Jalan Raja Dr. Nazrin Shah flyover that diverts the FT1 through route to the second route. It is pretty straightforward. From the south, you only need to proceed below Jalan Raja Dr. Nazrin Shah  flyover and turn left at the second signalised intersection to Jalan Raja Permaisuri Bainun (Jalan Kampar). At Raja Ambullah Roundabout, take a 12 o'clock turn to Jalan Tokong / Jalan Leong Boon Swee towards Bahagia Roundabout near Ipoh Bus Terminal. Oh yes, the terminus of the Federal Route 5 is also located at this route, at Jalan Lahat FT5 signalised intersection. At Bahagia Roundabout, take a 2 o'clock turn to Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab / Jalan Kuala Kangsar straight to the north.

From the north, just do the opposite - take a 10 o'clock turn at Bahagia Roundabout, go straight, take a 12 o' clock turn at Raja Abdullah Roundabout, and finally turn right at the signalised intersection below Jalan Raja Dr. Nazrin Shah flyover.




Peta laluan kedua arah utara (klik untuk besarkan) / Second route, northbound (click to zoom in)



Peta laluan kedua arah selatan (klik untuk besarkan) / Second route, southbound (click to zoom in)

Laluan kedua ini pula agak mengelirukan sedikit. Bagi lalu lintas arah utara, naik jejambat Jalan Raja Dr. Nazrin Shah dan jalan terus sehingga tiba di Bulatan Ipoh. Di Bulatan Ipoh, ambil pusingan pukul 9 ke Jalan Sultan Iskandar dan jalan terus sehingga melepasi jambatan Sungai Kinta. Di persimpangan lampu isyarat pertama selepas jambatan Sungai Kinta, belok kanan ke Jalan Sultan Yussuf dan jalan terus sehingga ke penghujungnya di Padang Ipoh, kemudian belok kiri. Akhir sekali, belok kanan ke Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab / Jalan Kuala Kangsar di persimpangan lampu isyarat Perpustakaan Tun Razak.

Bagi laluan dari arah Jalan Kuala Kangsar pula, belok kiri di persimpangan lampu isyarat Perpustakaan Tun Razak. Seterusnya, belok kiri ke jambatan Sungai Kinta dan Jalan Sultan Idris Shah. Jalan terus sehingga ke Bulatan Ipoh dan ambil pusingan pukul 12. Akhir sekali, jalan terus ke arah selatan.



The second route is quite tricky. For the northbound traffic, take the Jalan Raja Dr. Nazrin Shah flyover and proceed to Ipoh Roundabout. At Ipoh Roundabout, take a 9 o'clock turn to Jalan Sultan Iskandar and proceed straightforward until passing Kinta River bridge. At the first signalised intersection after Kinta River bridge, turn right to Jalan Sultan Yussuf and go straight to the end near Padang Ipoh, then turn left. Finally, turn right to Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab / Jalan Kuala Kangsar at Tun Razak Library signalised intersection.

For those from Jalan Kuala Kangsar, turn left at Tun Razak Library signalised intersection. Then, turn left to Kinta River bridge and Jalan Sultan Idris Shah. Keep straight towards Ipoh Roundabout and take a 12 o'clock turn. Finally, just go straight to the south.




Peta laluan ketiga (klik untuk besarkan) / Third route map (click to zoom in)

Laluan ketiga ini pula sangat mudah. Jalan Sultan Azlan Shah yang membentuk keseluruhan laluan ketiga ini asalnya merupakan Jalan Negeri Perak A10 sebelum kerajaan persekutuan menaik taraf jalan ini dengan melebarkannya dan membina membina beberapa persimpangan bertingat, serta mewartakan semula jalan ini sebagai sebahagian Jalan Persekutuan 1, sekaligus menjadikan Jalan Sultan Azlan Shah sebagai laluan alternatif ketiga FT1 di Ipoh. Dari arah selatan, anda hanya perlu turun ke bawah jejambat Jalan Raja Dr. Nazrin Shah, belok kanan di persimpangan lampu isyarat pertama di jejambat tersebut dan jalan terus sehingga ke penghujungnya yang bertemu dengan Jalan Kuala Kangsar. Dari arah Jalan Kuala Kangsar pula, belok kiri ke Jalan Sultan Azlan Shah di Tasek, jalan terus sehingga bertemu dengan jejambat Jalan Raja Dr. Nazrin Shah, dan belok kiri ke Jalan Raja Dr. Nazrin Shah / Jalan Gopeng FT1 ke selatan. Mudah bukan?



The third route is very easy. Jalan Sultan Azlan Shah that forms the entire third route is formerly Perak State Route A10 befor the federal government upgraded the road by widening it and building several interchanges, and re-gazetted the road as a part of Federal Route 1, making Jalan Sultan Azlan Shah as the third alternate route of FT1 in Ipoh. From the south, you only need to proceed below Jalan Raja Dr. Nazrin Shah flyover, turn right at the first signalised intersection below the flyover and go all the way to the end that intersects with Jalan Kuala Kangsar. For traffic from Jalan Kuala Kangsar, turn left to Jalan Sultan Azlan Shah at Tasek, go straight all the way to Jalan Raja Dr. Nazrin Shah flyover, and turn left to Jalan Raja Dr. Nazrin Shah / Jalan Gopeng FT1 all the way to the south. Piece of cake, right?

3 comments:

  1. Emmm, tentang laluan pertama, mengenai penamatan laluan FT5, sebenarnya ia tamat di Jelapang. Laluan tersebut terpecah kepada dua. Satu menghala terus ke Ipoh dan satu lagi menghala terus ke Jelapang. Mohon dibetulkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau anda nak tahu, keadaan seperti itulah yang dikenali sebagai laluan alternatif (alternate route). Dengan kata lain, penamat FT5 yang anda pertikaikan itu memang ada 2 penamat iaitu di Ipoh dan Jelapang. Penamat di Ipoh itu memang penamat asal, manakala penamat di Jelapang terhasil daripada pembinaan Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5. Jadi, penamat FT5 di Ipoh itu memang betul dan tak salah lagi, selagi JKR tidak melucutkan warta Jalan Lahat FT5 itu.

      Delete
  2. the malaysia is so weird when someone crash into your car its your fault...

    ReplyDelete