Thursday, November 28, 2013

Sepintas lalu: Kembara sepanjang Jalan Persekutuan 3 di Terengganu / Overview: Travelling along the Federal Route 3 in Terengganu

Salam sejahtera,

Dalam entri lepas, saya ada menyebut mengenai Jalan Persekutuan 3 yang membentuk keseluruhan jajaran Lebuh Raya Asia AH18 di Malaysia. Kali ini, saya ingin berkongsi satu rencana oleh Harian Metro hasil pengembaraan salah seorang wartawannya, Saudari Anis Ramli, yang memanfaatkan perjalanan sepanjang Jalan Persekutuan 3 sebagai daya penarik pelancong ke Terengganu. Saya amat memuji gaya penulisannya yang begitu memartabatkan Jalan Persekutuan 3 sebagai salah satu jalan persekutuan tertua negara (selain Jalan Persekutuan 1 dan 5) serta sebagai sebahagian Rangkaian Lebuh Raya Asia.

Sedikit sejarah ringkas mengenai Jalan Persekutuan 3 ini. Setelah menandatangani Perjanjian Bangkok pada tahun 1909, penjajah British telah membina tiga jalan raya utama merentasi Semenanjung Malaysia dari selatan hingga utara. Laluan pertama dibina dari Singapura dan merentasi kawasan tengah Semenanjung Malaysia, dan seterusnya jajaran dari Tampin ke Sungai Siput dibina di sepanjang bahagian barat Banjaran Titiwangsa. Seterusnya, laluan tersebut melencong sehingga ke pantai barat dan bermula dari Changkat Jering sehingga ke Bukit Kayu Hitam dan seterusnya ke Hat Yai, laluan tersebut dibina di sepanjang pantai barat. Jalan raya tersebut kini dikenali sebagai Jalan Persekutuan 1.

Jalan raya kedua pula dibina di sepanjang pantai barat Semenanjung Malaysia. Bermula dari Skudai, Johor Bahru, laluan tersebut mengarah ke barat sehingga ke Pontian, di mana ia menjadi jalan persisiran pantai barat sehingga ke Sitiawan sebelum bertemu semula dengan Jalan Persekutuan 1 di Ipoh. Akhir sekali, laluan ketiga dibina di sepanjang pantai timur Semenanjung Malaysia sehingga ke Rantau Panjang dan seterusnya Yala.

Semasa kali pertama saya membaca pangkalan data AH18 di laman sesawang projek Rangkaian Lebuh Raya Asia, saya dapati ada jajaran yang dibina mengikut piawaian JKR R4 (lebar lorong: 3.25 m; had laju reka bentuk: 90 km/j), bersamaan piawaian Annex III Rangkaian Lebuh Raya Asia, dan ada juga jajaran yang dibina mengikut piawaian JKR R5 (lebar lorong: 3.25 m; had laju rekabentuk: 100 km/j), tetapi sekarang keseluruhan jajaran Jalan Persekutuan 3 dibina sekurang-kurangnya sebagai jalan raya super two (JKR R5 / Annex II), dengan sebilangan kecil jajaran dibina sebagai jalan raya kembar (JKR R5 / Annex I).

Tanpa membuang masa lagi, saya bawakan kepada anda rencana bertajuk "Wajib singgah Pasar Payang" oleh Harian Metro.





Wajib singgah Pasar Payang



Susunan Suliati Asri



Anis Ramli melakukan perjalanan darat melalui salah satu lebuh raya terawal dibina di Malaysia untuk menyusuri tarikan dunia lama Terengganu.



Laut dalam di luar Tereng-ganu memang kaya dengan rizab minyak dan gas, menjadikan negeri pantai timur itu antara pengeluar terkemuka dalam industri mi-nyak, gas dan petrokimia.

Dengan catatan sejarah seawal abad kedua, Terengganu kaya dengan warisan kerajaan lama Lang-kasuka dan Srivijaya, serta pernah berdagang dengan empayar Majapahit, Khmer dan China.

Meski pun diulit kemodenan, tarikan silam Terengganu masih kekal dan jalan terbaik untuk menerokainya adalah melalui Jalan Persekutuan 3 - menghampiri usia 100 tahun, tetapi masih menjadi salah sebuah lebuh raya terindah di Malaysia.



MELIHAT penyu bertelur di Rantau Abang cukup bermakna.



MASJID Kristal antara tarikan utama di Taman Tamadun Islam.



KEROPOK kering dan banyak lagi yang ditawarkan di Pasar Payang.



BATIK dan kain sutera antara tarikan di Terengganu.


Jalan Persekutuan 3 sepanjang 739 kilometer (km) ini merentangi pesisiran pantai empat negeri di Malaysia bermula dari selatan Semenanjung iaitu Johor Bahru, Johor, melalui Pahang dan Terengganu sebelum berakhir di Rantau Panjang, Kelantan.

Bermula dari sini, laluan ini bersambung dengan Rangkaian Lebuh Raya Asia, menghubungkan Asia ke Eropah.

Walaupun dibina British, laluan ini juga membawa kejatuhan utama Tentera Bersekutu apabila pada 1941, tentera Jepun berbasikal menuju selatan tanah air semasa pertempuran di Tanah Melayu. 

Asalnya dibina sebagai laluan ekonomi dan politik, kini pemanduan di sepanjang Jalan Persekutuan 3 lebih terarah kepada pemanduan santai. 

Kedua-dua lorong jalan raya jalan raya ini agak rata dan lurus untuk pengalaman memandu lebih menarik di tepi laut.

Memandu ke utara dari Terengganu memang mengasyikkan. Dengan Laut China Selatan sebagai latar sepanjang perjalanan, anda bakal melihat taburan hutan bakau di sepanjang muara pantai.

Daya tarikan desa Tereng-ganu amat mengujakan. Walaupun melalui beberapa bandar dengan bangunan moden serta francais perniagaan asing, perkampung-an nelayan hanya terletak di pinggir bandar.

Lihatlah kehidupan mereka: nelayan membawa bot ke pantai di pantai awam; ayam dan lembu berkeliaran bebas di sepanjang jalan raya utama, manakala kebanyakan rumah-rumah kayu masih dibina di atas tiang dikelilingi kebun kelapa.

Malah, memandu dari Kerteh ke Paka - pusat aktiviti penapisan minyak dan gas di Malaysia - pada waktu malam juga menambat perhatian dengan nyalaan besar api daripada kompleks penapisan minyak bagaikan pelancaran roket ke angkasa lepas!



Chukai


Cara terbaik untuk mengenali Terengganu adalah melalui makanannya dan anda boleh memulakannya di Chukai (dalam daerah Kemaman).

Restoran Kim Wah (juga dikenali sebagai Kin To Wah) di sudut Jalan Masjid menyajikan menu nasi ayam sebagai tarikannya.

Ia dibuka setiap hari dari jam 11 pagi hingga 2.30 petang, tetapi biasanya habis menjelang 1 tengah hari menjadi tumpuan pelanggan.

Di Kemaman, Hai Peng Kopitiam di Jalan Sulaimani antara yang popular sejak sejak 1930-an. Selain roti bakar, hidangan lain ialah nasi dagang nasi dikukus dengan hida-ngan kari tenggiri dibungkus dalam daun pisang.

Pada waktu petang, sertai penduduk tempatan di Pantai Geliga untuk minum petang sambil menikmati satar (isi ikan dibalut dengan daun pisang), keropok lekor dan sotong tepung celup.

Kemudian, nikmati kesegaran air kelapa sebagai pelengkap hidangan tersebut!



Kuala Dungun


Kira-kira satu jam perjalanan ke utara Chukai ialah Kuala Dungun, sebuah bandar yang dikenali dengan pelbagai aktiviti perlombongan bijih besi.

Tidak banyak tinggalan masa lalu kekal kecuali tiang konkrit di laut yang menjadi sebahagian daripada landasan kereta api untuk me-ngangkut besi dari Bukit Besi ke Kuala Dungun.

Di Bukit Besi, kira-kira 30km di pedalaman, masih terdapat legasi perlombongan ini seperti bangunan simpanan, terowong dan cerobong yang digunakan pada zaman itu ditemui selepas peninggalan Jepun yang pertama kali menemui kekayaan tersebut.

Bagi kebanyakan pelancong, Kuala Dungun mungkin bukan destinasi persinggahan melainkan ke Tanjong Jara Resort. Walaupun terletak dalam kawasan kampung yang sederhana, resort mewah yang dimiliki konglomerat hartanah YTL ini mempunyai reputasi hebat di seluruh dunia dengan seni bina unik dan menarik.

Daerah Dungun, terutama di pantai Rantau Abang telah lama menjadi tempat penyu belimbing gergasi bertelur. Pada 1970, sebanyak 1,000 pendaratan penyu belimbing dilaporkan, tetapi kini jarang kelihatan disebabkan perkembangan moden dan gangguan manusia, namun masih boleh dilihat di bahagian-bahagian lain di Dungun.

Namun, tetamu di Tanjong Jara Resort boleh me-nyaksikan penyu bertelur melalui program eksklusif-nya di Kerteh. Selain itu, anda juga boleh mengatur lawatan melihat penyu bertelur pada waktu malam di Kerteh bersama jabatan perikanan.

Untuk pengalaman ini, datanglah ke Pusat Maklumat Penyu di Rantau Abang, terletak hanya 15km ke utara Tanjong Jara Resort untuk mempelajari mengenai perjalanan kehidupan penyu bertelur di pantai dan survival anak-anak penyu.



Kuala Terengganu


Meneruskan perjalanan ke utara melepasi panorama tenang Kemaman, Dungun dan Marang, maka tibalah anda ke kesibukan ibu negerinya, Kuala Terengganu.

Pasar Payang adalah pasar utama di mana semua bentuk perdagangan dijalankan. Ia adalah tempat untuk mendapatkan ikan dan ayam, buah-buahan dan sayur-sayuran, keropok, ikan kering, pakaian bergaya, cenderamata dan juga barangan kemas!

Tidak sah kunjungan anda ke bandar ini tanpa membawa pulang kain batik atau sutera broked asli Terengganu tekstil diraja dibuat dengan benang emas halus dan sutera.

Selusuri sepetang di bandar dengan menaiki Tereng-ganu River Cruise dari jeti Taman Tamadun Islam untuk mengetahui sejarah dan pembangunan di kawasan ini.

Kemudian, kunjungi kota lama di Pulau Duyong, sebuah rumah tradisional Terengganu dibina pada 1920 dengan unsur-unsur Yunani Corinthians pada tiang dan pengaruh Islam pada ukiran kayunya.



Penarik


Dari Kuala Terengganu, teruskan perjalanan ke utara dan anda akan tiba di Penarik yang terletak di daerah Setiu.

Ia sebuah perkampungan nelayan yang tenang de-ngan landskap geografi yang unik - tanah genting pokok ru yang sempit dan kebun kelapa diapit Sungai Setiu di sebelah barat dan Laut China Selatan di sebelah timur.

Di sinilah letaknya Kampung Warisan Terrapuri, iaitu gabungan rumah tetamu dan projek pemuliharaan berterusan dibangunkan oleh usahawan tempatan, Alex Lee, yang mengekalkan tradisi asli rumah Melayu Terengganu sejak 20 tahun lalu.

Di sini, tetamu ditempat-kan di rumah lama berusia 100 tahun. Rumah-rumah ini diangkut dari segenap daerah di Terengganu, dibina semula di sebidang tanah di tepian pantai Kampung Mangkuk.

Kaya dengan sejarah de-ngan seni bina kayu halus dan kemahiran tukang kayu, setiap satu daripada 29 rumah tersebut mungkin menjadi warisan terakhir budaya Terengganu yang pantas dihakis zaman.

Di samping itu, layanan dan hospitaliti penduduk tempatan yang bekerja di rumah tetamu ini amat mesra seperti sebahagian daripada keluarga anda, menjadikan penginapan anda lebih bermakna.



Kredit kepada: Harian Metro

No comments:

Post a Comment