Friday, February 14, 2014

Kenapa Smart Tag tidak berfungsi / Why Smart Tag doesn't work




Salam sejahtera,

Saya percaya ramai di antara pembaca Blog Jalan Raya Malaysia yang lebih gemar menggunakan sistem pembayaran tol elektronik berbanding menggunakan wang tunai biasa ketika membayar tol. Satu punca utama kesesakan di lebuh raya ekspres ialah kerana terpaksa beratur panjang untuk membayar tol. Kalau tak ada wang kecil ataupun terpaksa pinjam duit dengan penumpang kereta kerana tak cukup duit untuk membayar tol, maka ia sudah tentu boleh menyebabkan pengguna lain terpaksa menunggu lebih lama. Sungguhpun demikian, masih ramai pengguna lebuh raya yang lebih suka membayar menggunakan wang tunai atas faktor manusia. Namun, pembayaran tol elektronik adalah lebih baik kerana tidak perlu menunggu lama untuk membayar tol. Anda hanya perlu sentuhkan kad Touch 'n Go pada pembaca kad dan seterusnya palang akan terbuka selepas menolak bayaran tol daripada baki kad prabayar Touch 'n Go. Tapi kalau pakai Smart Tag pula lagi senang; anda tidak perlu membuka tingkap langsung - hanya perlu perlahankan kenderaan, tunggu sehingga bazer alat Smart Tag berbunyi dan terus jalan selepas palang terbuka.

Sungguhpun pembayaran tol elektronik amat memudahkan pengguna, namun, sistem tersebut bukanlah 100% sempurna. Pernahkah anda mengalami masalah palang tol tidak mahu naik gara-gara terdapat masalah pada alat Smart Tag...? Ataupun, pernahkah palang tol tidak mahu terbuka kerana baki kad Smart Tag yang diselitkan itu tidak mencukupi...? Akibat daripada masalah tersebut, sudah tentulah anda menjadi mangsa maki-hamun dan sumpah-seranah pemandu-pemandu belakang yang menjadi kurang sabar disebabkan masalah yang anda hadapi tersebut.

Kenapa pula Smart Tag boleh bermasalah...?

Sebelum mengenal pasti masalah pada Smart Tag, mari kita kenali terlebih dahulu mengenai sistem tol elektronik ini. Smart Tag merupakan satu sistem pembayaran tol elektronik yang tidak memerlukan pengguna lebuh raya berhenti untuk membayar tol; sebaliknya, pengguna hanya perlu memperlahankan kenderaan untuk membolehkan alat Smart Tag dibaca oleh pengimbas di plaza tol dengan menggunakan gelombang infra-merah, dan seterusnya menolak bayaran tol daripada kad Touch 'n Go secara automatik. Ia memerlukan pengguna menyelitkan kad Touch 'n Go ke dalamnya untuk membolehkannya menolak bayaran tol. Ciri tersebut membolehkan anda menukar kad Touch 'n Go kepada kad lain sekiranya kad lama itu sudah kekurangan nilai kredit, ataupun sekiranya anda hendak meminjamkan kereta kepada orang lain yang ada kad Touch 'n Go mereka sendiri. Alat Smart Tag tersebut ditenagai sebiji bateri 9 volt.

Setelah mengenal pasti sifat alat Smart Tag ini, maka sudah tentulah kita boleh mengenal pasti punca masalah yang lazim berlaku di kalangan pengguna Smart Tag, iaitu:-
  1. Baki kad Touch 'n Go tak cukup (salah satu punca paling utama)
  2. Bateri lemah (juga salah satu punca utama)
  3. Pemakaian cermin gelap yang menghalang sinar infra-merah
  4. Kad Touch 'n Go rosak
  5. Alat Smart Tag rosak
  6. Pengimbas Smart Tag di plaza tol itu sendiri rosak

Jadi bagaimana hendak mengatasi masalah berkaitan Smart Tag ini...? Ini dia cara-cara bagi mengatasinya:-
  1. Pastikan baki kad Touch 'n Go mencukupi - Jika anda sering berjalan jauh menggunakan lebuh raya ekspres, pastikan baki kad anda tidak kurang daripada RM20 (bagi perjalanan jarah jauh luar bandar) ataupun RM10 (jika sering berulang-alik ke tempat kerja melalui lebuh raya). Sebaiknya, cuba tambah nilai kad tersebut lebih awal supaya anda boleh merancang kewangan anda.
  2. Gantikan bateri segera jika lemah - Bateri yang lemah boleh menyebabkan alat Smart Tag tidak dapat berfungsi dengan baik. Malah, ia dikhuatiri boleh merosakkan kad Touch 'n Go sendiri jika ia terus digunakan. Maka, tukarlah bateri dengan segera sekiranya anda mendapati bateri sudah lemah. Gantikan dengan bateri jenis alkali sahaja.
  3. Jangan gunakan jenis cermin gelap yang menghalang sinar infra-merah - Smart Tag menggunakan gelombang infra-merah untuk berfungsi. Maka, sesetengah jenis cermin gelap menghalang penembusan sinar infra-merah daripada memasuki cermin kereta. Akibatnya, sinar infra-merah yang digunakan oleh Smart Tag sendiri pun turut disekat, menyebabkan ia tidak dapat berfungsi. Justeru, dapatkan dahulu maklumat mengenai cermin gelap yang anda hendak tukar sebelum mengambil keputusan untuk memasangnya. Jangan sekali-kali menggunakan cermin gelap yang menyekat sinar infra-merah.
  4. Berhenti menggunakan Smart Tag sekiranya alat tersebut mengalami masalah - Satu talian hayat terpenting bagi pengguna Smart Tag ialah anda masih boleh membayar tol menggunakan kad Touch 'n Go sekiranya alat Smart Tag anda mengalami masalah. Selain itu, terdapat banyak plaza tol yang tidak mempunyai lorong Smart Tag. Dalam keadaan tersebut, hanya gunakan kad Touch 'n Go anda sendiri.
  5. Bina lorong Smart Tag berasingan berserta lencongan ke lorong tunai dan Touch 'n Go - Idea ini sebenarnya merupakan idea oleh wartawan automotif terkenal, Hezeri Samsuri. Objektif utama idea ini adalah bagi mengelakkan pengguna Smart Tag daripada terpaksa mengundur bagi memberi laluan kepada pengguna Smart Tag yang bermasalah. Jarak antara pengimbas Smart Tag dengan palang tol mestilah sekitar 50 meter, dan ia perlu dilengkapi lorong lencongan ke lorong Smart Tag/tunai, yang ditempatkan di antara pengimbas Smart Tag dengan palang tol. Sekiranya palang tol tidak terbuka disebabkan alat Smart Tag gagal berfungsi, pengguna tersebut boleh terus beralih ke lorong tunai dan lorong Touch 'n Go tanpa perlu mengundurkan kenderaan secara berjemaah. Jika dibandingkan, langkah ini adalah langkah paling mahal kerana syarikat konsesi lebuh raya terpaksa keluar duit untuk membina pondok tol baharu, tetapi ia lebih penting daripada membiarkan kesemua pengguna Smart Tag lain tersekat di plaza tol angkara seorang pengguna Smart Tag bermasalah.

Bagi menerangkan dengan lebih lanjut mengenai idea pembinaan pondok Smart Tag berasingan, anda boleh rujuk gambar rajah oleh Hezeri Samsuri ini.




Gambar rajah pembinaan lorong Smart Tag berasingan berserta lencongan ke lorong tunai/Touch 'n Go sekiranya alatnya bermasalah
(Kredit kepada: Hezeri Samsuri)

3 comments:

  1. kesimpulannya, guna touch n go saja sudah cukup

    ReplyDelete
    Replies
    1. Touch 'n Go masih memerlukan pengguna untuk beratur panjang di plaza tol, walaupun masa beratur lebih pendek daripada bayaran tunai. Isu terpaksa beratur panjang di plaza tol sememangnya menjadi salah satu isu utama di mana-mana negara yang ada lebuh raya tol. Objektif utama Smart Tag ialah untuk menghapuskan keperluan untuk beratur dengan menggunakan transponder kendalian cahaya infra merah.

      Delete
  2. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada Ibu ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Ibu. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Ibu. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Ibu ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Ibu. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin,
    Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete