Thursday, July 3, 2014

Apa Kejadahnya: Terowong runtuh, Jalan Imbi jerlus - salah siapa...? / What The Hell: Tunnel collapsed, Jalan Imbi sunken - whose fault...?



Kejadian jalan jerlus dan terowong runtuh akibat kecuaian kontraktor ketika menjalankan kerja-kerja pembinaan sehingga menyebabkan paip pecah, terowong runtuh dan jalan jerlus
(Kredit gambar: The Star)


Salam sejahtera,

Pada pagi 2 Julai 2014, Kuala Lumpur digemparkan dengan kejadian jalan jerlus di persimpangan Jalan Pudu-Jalan Imbi / Jalan Hang Tuah berhampiran Berjaya Times Square, akibat daripada sebuah terowong yang sedang dalam pembinaan runtuh. Menurut beberapa laporan, kejadian tersebut berpunca daripada paip utama bawah tanah Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) yang pecah.

Soalnya, kenapa paip tersebut boleh pecah...?

Cerita-cerita tidak baik tentang kemalangan atau tragedi di Malaysia yang berpunca daripada kegagalan struktur amat jarang berlaku, tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini kita sering dihidangkan dengan berita-berita tidak baik mengenai kemalangan yang berpunca daripada kegagalan struktur. Antara kes-kes yang terkenal termasuklah jejambat Exit 613 Persimpangan Nusaputra di Hubungan Putrajaya E6 yang runtuh akibat paip pecah pada 28 Februari 2013, dan yang paling terkenal ialah sudah tentulah kejadian jalan susur Exit 2804 Persimpangan Batu Maung di Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28 yang runtuh pada 6 Jun 2013. Jika dikaji, kebanyakan kes kemalangan akibat kegagalan struktur yang berlaku sejak beberapa tahun kebelakangan ini berpunca daripada kecuaian pihak kontraktor atau subkontraktor sendiri semasa proses pembinaan.

Dalam kes terowong runtuh di persimpangan Jalan Pudu-Jalan Hang Tuah / Jalan Imbi ini, sekali lagi kecuaian kontraktor dipersalahkan. Ia terbukti apabila siasatan pihak Syabas mendapati bahawa paip tersebut pecah disebabkan kecuaian kontraktor yang melakukan kerja-kerja mengorek terowong.

Projek pembinaan terowong yang menghubungkan antara Jalan Changkat Tambi Dollah dengan Jalan Pudu dan Jalan Bukit Bintang itu sendiri sudah menjadi satu kontroversi kerana mengambil masa yang terlalu lama untuk disiapkan. Kalau tidak silap saya, projek tersebut dimulakan sejak tahun 2010, tetapi sehingga sekarang ia masih tidak siap-siap. Apa kejadahnya semua ini...? Itu belum lagi masuk bab kerja-kerja pembinaan yang dijalankan - kenapa ada pekerja yang begitu cuai sehingga paip air utama boleh pecah...? Mana perginya jurutera tapak binaan...? Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), mana perginya pemantauan...? Setelah kegagalan struktur sebegitu boleh berlaku, kenapa tidak keluarkan arahan berhenti kerja untuk menyiasat punca terowong tersebut runtuh...? Apakah DBKL sengaja mahu menutup skandal kebobrokan yang membawa kepada runtuhnya terowong tersebut...? Itu pun kira nasib baik tiada seorang pun yang cedera ataupun meninggal dunia - kalau ada, kes yang berlaku ini sudah tentu akan menjadi lebih berat dan lebih sukar.

Oleh kerana saya amat tidak berpuas hati akan kegagalan struktur yang berlaku akibat kecuaian kontraktor itu, saya ingin menggesa agar Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) dan Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram) agar menyiasat segera kejadian tersebut serta mengambil tindakan tegas terhadap kontraktor terbabit atas kecuaian yang membawa kepada runtuhnya terowong Jalan Pudu tersebut. Namun, untuk membolehkan siasatan dijalankan, DBKL selaku pihak bertanggungjawab perlu mengeluarkan arahan berhenti kerja kepada kontraktor tersebut sehinggalah tempat kejadian tersebut disahkan selamat. Kejadian jalan susur Batu Maung di Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28 sepatutnya dijadikan iktibar kepada semua kontraktor agar menitikberatkan langkah-langkah keselamatan demi menjaga nyawa setiap pekerja serta pengguna jalan raya.


Nota: Siri kembara Blog Jalan Raya Malaysia di Melaka Bandaraya Bersejarah akan bersambung selepas entri ini.

No comments:

Post a Comment