Saturday, July 19, 2014

Honda Jazz generasi ketiga selamat dirasmikan / Third-generation Honda Jazz was launched

Salam sejahtera,

Honda Malaysia telah selamat merasmikan generasi ketiga bagi model kereta hatchback segmen B global mereka, Honda Jazz, untuk pasaran Malaysia pada 16 Julai 2014. Saya sepatutnya menulis entri mengenainya pada hari kelmarin ataupun semalam tetapi menangguhkannya kerana mahu menghormati ahli-ahli keluarga mangsa nahas pesawat Penerbangan Malaysia MH17 yang terhempas akibat bedilan peluru berpandu pada 17 Julai 2014. Takziah saya ucapkan kepada seluruh keluarga mangsa.

Sedikit mengenai Honda Jazz ini. Model kereta hatchback subpadat global ini mula dikeluarkan pada tahun 2001 di Jepun sebagai Honda Fit sebelum ia turut dijual di Amerika Syarikat, Eropah dan seterusnya Asia Tenggara. Nama Honda Fit digunakan di Jepun dan Amerika Syarikat, manakala Eropah dan Asia Tenggara pula menggunakan nama Honda Jazz. Terdapat dua ciri utama yang menjadikan Honda Jazz sangat dikenali, iaitu kedudukan tangki minyaknya di bawah kerusi hadapan dan bukannya di bawah kerusi belakang sebagai mana kereta-kereta lain, serta kerusi belakangnya yang istimewa kerana boleh dilipat melalui pelbagai cara - ia boleh dilipat menegak ke atas untuk memuatkan barangan tinggi seperti pasu bunga, serta boleh dilipat ke bawah untuk meningkatkan muatan kargo. Nak angkut papan luncur...? Boleh, hanya lipat kerusi penumpang hadapan serta kerusi belakang kiri untuk memuatkannya. Malah, anda boleh melipat kedua-dua kerusi hadapan jika mahu tidur di dalamnya seselesa tidur di atas katil. Sebab itulah kerusi-kerusi Honda Jazz ini dikenali sebagai Ultra Seats atau Magic Seats.

Semasa Jazz mula-mula dibawa masuk ke Malaysia, daya penarik utama yang digunakannya ialah penjimatan bahan apinya, berikutan penggunaan enjin i-DSI yang dipadankan dengan kotak gear CVT. Enjin i-DSI menjimatkan bahan api melalui penggunaan dua biji palam pencucuh bagi setiap silinder (kereta lain menggunakan hanya sebiji palam pencucuh sesilinder), menjadikan pembakaran bahan api lebih lengkap. Asalnya, Jazz menggunakan enjin i-DSI 1.3L sebelum beralih kepada enjin i-DSI 1.5L. Seterusnya, varian enjin VTEC-E turut diperkenalkan. Kedua-dua pilihan enjin tersebut juga digunakan pada model Honda City generasi keempat. Ciri-ciri yang diterapkan pada kedua-dua model i-DSI dan VTEC kekal sama. Asalnya, Honda Jazz yang dijual di Malaysia adalah buatan Jepun (model i-DSI 1.3L) sebelum beralih kepada buatan Thailand (model 1.5L i-DSI dan VTEC).

Model generasi kedua dilancarkan pada tahun 2007. Ia menggunakan enjin 1.5L i-VTEC yang turut digunakan pada Honda City generasi kelima, dipadankan dengan kotak gear automatik konvensional 5 kelajuan bagi mengatasi masalah kerosakan CVT akibat terlampau panas (anehnya, kesemua kes kerosakan CVT itu hanya berlaku di Malaysia sahaja). Enjin i-VTEC yang digunakan itu merupakan enjin 1.5L yang paling berkuasa dalam kelasnya. Varian hibrid turut diperkenalkan pada tahun 2012 sebagai model import dari Jepun sebelum ia mula dipasang di kilang Honda Malaysia di Alor Gajah. Tidak lama kemudian, varian petrol turut dipasang di Alor Gajah, sekaligus menjadikan harganya turun mendadak dan semakin mampu dimiliki.

Jazz generasi ketiga akhirnya dilancarkan di Jepun pada tahun 2013. Model generasi ketiga Honda Fit di Jepun menggunakan enjin-enjin Earth Dreams dengan pancitan terus petrol (GDI) serta transmisi CVT Earth Dreams, tetapi model Asia Tenggara pula menggunakan enjin i-VTEC daripada generasi kedua yang telah ditala semula. Ia dilancarkan di Malaysia pada 16 Julai 2014 dengan tiga pilihan varian, tetapi masih belum diketahui bila varian hibrid bagi generasi ketiga akan dilancarkan.

Saya berkesempatan ke Kah Motor Selayang pada hari perasmiannya untuk melihat sendiri kereta Honda Jazz generasi ketiga itu. Dalamannya lebih kurang sama seperti Honda City - ia menggunakan meter, radio dan kawalan penyaman udara yang sama seperti City. Apa tidaknya, City dan Jazz memang dibina menggunakan pelantar yang sama. Sungguhpun demikian, masih terdapat beberapa perbezaan antara City 2014 dengan Jazz 2014 ini:-
  1. City 2014 ada suis mod ECON tetapi Jazz 2014 pula tiada suis ECON, sesuatu yang amat menghairankan, memandangkan butang ECON sudah menjadi ciri standard kereta-kereta Honda bermula dengan Honda Insight.
  2. Suis cermin sisi elektrik City 2014 terletak pada papan pemuka, manakala suis cermin sisi elektrik Jazz 2014 pula terletak pada hendal pintu pemandu, bersebelahan suis tingkap kuasa. Pada generasi sebelumnya, kedudukan suis cermin sisi elektrik bagi kedua-dua Jazz dan City adalah terbalik.
  3. Tiada salur penyaman udara belakang pada Jazz 2014 sebagai mana City 2014, meskipun pada varian termahal.
  4. Tali pinggang keledar penumpang tengah belakang Jazz 2014 adalah daripada jenis tiga titik, tetapi menggunakan jenis yang lebih kurang sama seperti Perodua Myvi generasi kedua - tarik tali pinggang keledar dari atas dan masukkan penyangkuk pada lubangnya yang terletak bersebelahan pengatup tali pinggang keledar sebelah kanan, sebelum memakai tali pinggang keledar itu seperti biasa. Sejujurnya, saya kurang menyukai tali pinggang keledar seperti itu kerana selain ia melecehkan, tali pinggang sebegitu sedikit sebanyak mengganggu penglihatan cermin belakang.
  5. But belakang Jazz 2014 dibuka melalui suis pembuka pada pintu but itu sendiri, manakala City 2014 pula menggunakan kunci dan tuas pembuka konvensional.

Sesi pandu uji akan dijalankan sebaik kereta pandu uji disediakan di bilik-bilik pameran Honda tidak lama lagi.


Laman web rasmi: http://www.honda.com.my
Laman Facebook Kah Motor Selayang: Klik sini

Spesifikasi Honda Jazz 2014

Enjin: L15A7 SOHC 16 injap 4 silinder 4 lejang i-VTEC 1.5 liter sejukan cecair
Sesaran: 1,497 cc
Lubang x lejang: 73 x 89.4 mm
Nisbah mampatan: 10.3:1
Kuasa kuda: 120 PS @ 6,600 rpm
Tork: 145 N-m @ 4,600 rpm
Jarak roda: 2,530 mm
Berat kering: 1,067-1,088 kg
Muatan tangki bahan api: 40 liter

Apa yang saya suka
  1. Dilengkapi VSA dan 6 biji beg udara bagi varian termahal
  2. Enjin yang paling berkuasa dalam kelasnya serta terbukti sangat jimat minyak kini jadi semakin jimat
  3. Jazz kini mempunyai lebih varian bersesuaian dengan bajet anda
Apa yang saya tidak suka
  1. Tiada paddle shifter walaupun pada Gred V
  2. Jenis tali pinggang keledar penumpang tengah belakang yang mengganggu penglihatan cermin belakang







Bahagian hadapan Honda Jazz 2014 Gred V






Pandangan bahagian tepi







Pandangan bahagian belakang






Jazz generasi ketiga bagi pasaran Malaysia tidak pula menggunakan enjin Earth Dreams tetapi masih menggunakan enjin L15A7 yang ditala semula






Rekaan meter Jazz yang menyerupai City 2014






Seperti City 2014 Gred V, Honda Jazz 2014 Gred V juga menggunakan radio dan penyaman udara kawalan skrin sentuh






Saya kurang menyukai jenis tali pinggang keledar yang digunakan untuk penumpang tengah belakang kerana ia mengganggu penglihatan cermin belakang






Ruang but belakang Jazz mungkin tidak sebesar City memandangkan Jazz sebuah kereta hatchback, tetapi kerusinya boleh dilipat melalui pelbagai cara untuk memaksimumkan muatannya

No comments:

Post a Comment