Tuesday, September 9, 2014

Lagi maklumat mengenai Proton Iriz didedahkan...!!! / More information about Proton Iriz exposed...!!!



Rupa penuh Proton Iriz yang bakal dilancarkan pada 25 September 2014
(Kredit gambar: Paul Tan)


Salam sejahtera,

Akhir-akhir ini, Proton mula mendedahkan sedikit demi sedikit maklumat mengenai model Proton Compact Car (PCC) yang dikhabarkan bakal dinamakan sebagai Proton Iriz ini, daripada rupa fizikalnya hinggalah kepada ruangan dalaman serta enjin yang bakal digunakan. Malah, tarikh pelancaran model baharu tersebut telah pun ditetapkan pada 25 September 2014 di kilang Proton Tanjung Malim.

Seperti yang anda sedia maklum, Proton Iriz ini lebih kurang sama saiznya seperti Perodua Myvi, yang bermaksud Proton benar-benar serius mahu berentap dengan kereta terlaris di Malaysia itu serta merampas mahkota tersebut daripada Myvi. Harganya masih belum diumumkan buat masa sekarang, tetapi ia dikatakan "bermula daripada bawah RM45,000" bagi varian asas manual. Maka sudah tentulah harga yang dikhabarkan itu sangat murah dalam kelasnya.

Dari segi reka bentuk luarannya, Proton Iriz ini sangat fotogenik dari pelbagai sudut. Rekaan dalamannya juga cantik dan tidak membosankan sebagai mana Proton Preve.

Dua buah enjin baharu diperkenalkan bagi Proton Iriz ini, iaitu enjin VVT (pemasaan injap boleh laras) 1.3L dan 1.6L. Enjin 1.3L VVT mampu menghasilkan kuasa kuda 94 bhp @ 5,500 rpm dan tork 120 N-m @ 4,000 rpm manakala enjin 1.6L VVT pula berupaya menghasilkan 105 bhp @ 5,750 rpm dan tork 150 N-m @ 3,750 rpm. Jika diperhatikan, angka-angka tersebut nampak mengecewakan di atas kertas, tetapi kita tidak tahu akan potensi sebenarnya sebaik model-model pandu uji disediakan kelak. Sungguhpun angka-angka tersebut tidak jauh beza daripada enjin IAFM+, namun penggunaan pemasaan injap boleh laras itu sebenarnya lebih kepada hantaran kuasa yang lebih linear dan lebih lancar serta penjimatan bahan api yang lebih baik.

Dari segi penggunaan bahan api, Proton mendakwa penggunaan bahan api Iriz 1.6 adalah sekitar 6.6 L/100 km (manual) dan 7.4 L/100 km (CVT), diukur melalui kitar ujian NEDC. Jika penggunaan bahan api pada kelajuan malar 90 km/j pula, Iriz hanya menggunakan 5.5 liter petrol setiap 100 km , bersamaan 18 km/L. Memang jimat! Justeru, penggunaan sistem pemasaan injap boleh laras berupaya menambah baik penjimatan bahan api, kerana selama ini ada yang mendakwa kononnya enjin-enjin Proton kuat makan minyak terutamanya di kawasan bandar.

Penggunaan bahan api Iriz yang semakin jimat juga adalah hasil daripada penggunaan stereng kuasa elektrik, pertama kali seumpamanya dalam model-model kereta keluaran Proton. Sungguhpun stereng kuasa elektrik mengurangkan kehilangan kuasa parasitik yang sering dialami kereta-kereta yang menggunakan stereng kuasa hidraulik konvensional, namun saya ada kalanya agak skeptikal akan stereng kuasa elektrik kerana ia boleh jadi terlalu sensitif atau terlalu ringan. Namun, masih terlalu awal untuk menilainya kerana kereta-kereta pandu uji masih belum dikeluarkan lagi.

Iriz ini bakal ditawarkan dalam empat varian, dan kesemua varian boleh didapati dalam pilihan transmisi manual dan CVT. Dari segi ciri-ciri yang diterapkan, varian Premium 1.6 ditawarkan dengan butang penghidup tekan, unit GPS dengan kamera undur dan butang kawalan stereng, dua port pengecas USB, enam beg udara serta kemasan kulit. Varian Executive 1.6 dan 1.3 pula menggunakan kunci penghidup biasa, radio 2-DIN dengan Bluetooth dan butang kawalan stereng, dua port pengecas USB, dua beg udara serta kemasan fabrik. Varian paling asas pula ialah Standard 1.3 yang dilengkapi kunci penghidup biasa, radio 2-DIN tanpa butang kawalan stereng, dua beg utara serta kemasan fabrik. Kesemua varian turut dilengkapi ABS, EBD dan ESC sebagai ciri standard.

Melalui pakej yang ditawarkan, Proton kali ini benar-benar serius mahu merampas semula mahkota pengeluar kereta nasional paling laris sejak gelaran tersebut dirampas oleh Perodua pada tahun 2005 melalui model Myvi. Saya juga turut merancang untuk menguji sendiri model Iriz ini sebaik ia mula dilancarkan untuk merasai sendiri pengalaman memandu model pesaing kepada Myvi ini. Oleh itu, sama-samalah kita saksikan pertarungan sengit yang bakal berlangsung antara dua model supermini buatan Malaysia - antara model kereta terlaris di Malaysia dengan pencabar baharunya ini.

Sumber berita: Paul Tan

No comments:

Post a Comment