Tuesday, July 11, 2017

FTRoadpedia Zon Selatan Part 4: Jalan Pintasan Muar FT224 & Jambatan Kedua Muar FT224 / Muar Bypass FT224 & Muar Second Bridge FT224




Salam sejahtera,

Reviu Jalan Pintasan Muar FT224 meneruskan siri reviu FTRoadpedia Zon Selatan yang sudah masuk hari kedua. Setelah bersarapan di Kuarters JKR Tangkak, kami meneruskan perjalanan ke Batu Pahat yang merupakan checkpoint kedua kami bagi hari kedua jelajah FTRoadpedia Zon Selatan untuk makan tengah hari dan taklimat projek Jambatan Parit Keliling FT5 di Batu Pahat. Nak tahu apa menu makan tengah hari kami pada masa itu...? Anda kena tunggu episod seterusnya untuk mengetahuinya, tetapi buat masa sekarang kita nikmati dahulu reviu jalan raya seterusnya iaitu Jalan Pintasan Muar FT224.

Jalan Pintasan Muar FT224 sepanjang 13.88 km merupakan projek lebuh raya kembar pertama di daerah Muar. Ia sepatutnya dilaksanakan serentak dengan projek Lebuhraya Segamat-Muar yang asalnya merupakan projek lebuh raya ekspres, tetapi dibatalkan bahana kegawatan ekonomi 1997 dan digantikan dengan naik taraf Jalan Segamat-Muar FT23 sedia ada kepada lebuh raya kembar. Projek Jalan Pintasan Muar FT224 yang berharga RM286 juta ini turut menampilkan Jambatan Kedua Muar FT224 yang dibina sebagai jambatan kabel penahan (cable-stayed bridge) sepanjang 632 meter serta bentangan terpanjang 132 m bagi membolehkan kapal kecil yang hendak mudik ke hulu Sungai Muar melaluinya. Ia sekaligus membuka peluang kepada Majlis Perbandaran Muar untuk menyediakan perkhidmatan bot persiaran yang berpangkalan di Jeti Tanjung Emas bagi menarik kehadiran pelancong ke Muar. Jalan Pintasan Muar FT224 mula dibina pada 22 Jun 2001 dan siap pada 27 September 2005.

Jalan Pintasan Muar FT224 bermula sebagai sambungan kepada Lebuh AMJ FT5 di Parit Bunga. Terdapat 11 persimpangan searas utama di sepanjang Jalan Pintasan Muar FT224 ini dan 1 persimpangan bertingkat iaitu Persimpangan Parit Bunga. Persimpangan Parit Bunga melencongkan jalan FT5 keluar ke Jalan Kesang FT5 yang membawa ke Jambatan Sultan Ismail FT5, jambatan pertama Muar. Oleh kerana Jambatan Sultan Ismail FT5 hanya selebar 2 lorong sahaja, lalu lintas dari Parit Bunga sehingga ke Jambatan Sultan Ismail FT5 sering sesak teruk sehingga membawa kepada pembinaan Jambatan Kedua Muar FT224 dan Jalan Pintasan Muar FT224.

Sebaik melepasi Persimpangan Parit Bunga, FT224 terus membawa kami ke Jambatan Kedua Muar FT224. Oleh kerana ia menggunakan seni bina jambatan kabel penahan sama seperti Jambatan Pulau Pinang E36, ramai yang menggelarkan jambatan ini sebagai "Jambatan Pulau Pinang". Sebenarnya, jambatan ini bukanlah satu-satunya jambatan yang menerima jolokan sedemikian; boleh dikatakan hampir setiap jambatan kabel penahan yang ada di Malaysia turut diberi gelaran sama. Kabel-kabel bagi Jambatan Kedua Muar FT224 bukan sahaja berfungsi menyokong dek jambatan, tetapi juga berfungsi sebagai pautan bagi lampu-lampu jalan di jambatan tersebut.

Setelah Jambatan Kedua Muar FT224 membawa kami ke sebelah tebing selatan Sungai Muar (atau lebih tepat lagi, tebing timur), barulah kami secara rasminya berada dalam daerah Muar. Daerah Muar dan daerah Tangkak berpecah hasil daripada persempadanan semula 8 daerah Johor pada tahun 2008 untuk menjadi 10 daerah yang kita kenali sekarang.

Persimpangan pertama di Jalan Pintasan Muar FT224 ialah Exit 1 Persimpangan Bakar Batu yang dihubungkan dengan Jalan Bakar Batu J68. Ia disusuli Exit 2 Persimpangan Jalan Bakariah yang dihubungkan dengan Jalan Bakariah J20 (aka Jalan Ismail Bukit Treh J20). Tatkala Exit 2 Persimpangan Jalan Bakariah merupakan simpang empat penuh biasa, Exit 1 Persimpangan Bakar Batu pula hanya membenarkan pemandu untuk jalan terus atau belok kiri sahaja; belok kanan tidak dibenarkan sama sekali. Sebaliknya, jika anda hendak belok ke kanan, anda terpaksa pandai-pandai mencari tempat untuk melakukan pusingan U. Terus-terang saya katakan, saya mengecam persimpangan sebegini kerana ia boleh menyebabkan pemandu yang mahu ke kanan membelok secara haram yang sudah tentunya akan mengakibatkan kemalangan. Alang-alang sebegitu, lebih baik jadikan simpang-simpang kecil seumpamanya sebagai persimpangan LILO, jauh lebih selamat...!!!

Persimpangan ketiga pula ialah Exit 3 Persimpangan Jalan Salleh. Di sebelah kanan akan membawa anda ke pusat bandar Muar melalui Jalan Salleh J24 manakala di sebelah kiri pula akan membawa anda ke jalan negeri terpanjang di Johor iaitu Jalan Muar-Labis J32. Sebenarnya, Jalan Salleh J24 asalnya merupakan sebahagian daripada Jalan Muar-Labis J32 sebelum ia dipecahkan sebagai laluan berasingan, berkemungkinan setelah pewartaan Jalan Pintasan Muar FT224. Untuk mengelakkan kekeliruan, JKR Muar seharusnya mempertimbangkan penggunaan penanda kepastian (reassurance marker) bagi menanda permulaan dan penamat bagi J24 dan J32 agar tidak berlaku kekeliruan. Ataupun, pada pendapat saya, lebih baik gabungkan kembali Jalan Salleh J24 ke dalam Jalan Muar-Labis J32.

Jika diperhatikan, pembahagi jalan di Exit 3 Persimpangan Jalan Salleh ini sangat lebar. Ia sengaja dibina lebar bagi memudahkan persimpangan tersebut dinaiktaraf menjadi persimpangan bertingkat sekiranya kadar aliran trafik meningkat sehingga menjadi sesak. Sebenarnya, Exit 3 Persimpangan Jalan Salleh bukan satu-satunya persimpangan utama dengan pembahagi yang begitu lebar; Exit 8 Persimpangan Jalan Bakri juga dibina lebar atas sebab yang sama.

Saya terlepas Exit 4 Persimpangan Jalan Utama. Ia sekadar persimpangan picisan jika anda terlepas hendak memasuki Jalan Muar-Labis J32 di Exit 3 Persimpangan Jalan Salleh tadi. Pun begitu, perangainya sama juga seperti Exit 1 Persimpangan Bakar Batu; anda hanya boleh jalan terus atau belok kiri tetapi tidak boleh membelok ke kanan. Persimpangan berikutnya, Exit 5 Persimpangan Parit Buaya juga berkongsi perangai sama. Ia dihubungkan ke Jalan Parit Buaya, sebatang jalan 2 lorong tanpa sebarang kod laluan. Exit 6 Persimpangan Jalan Kampung Tengah pun dua kali lima juga. Hanya setelah berada di Exit 7 Persimpangan Jalan Sungai Abong barulah ia dibina sebagai simpang empat penuh yang membolehkan pemandu jalan terus dan membelok ke kiri dan kanan. Exit 7 Persimpangan Jalan Sungai Abong dihubungkan ke Jalan Sungai Abong J22.

Seterusnya, Exit 8 Persimpangan Jalan Bakri dihubungkan ke Jalan Bakri FT24. Seperti Exit 3 Persimpangan Jalan Salleh, pembahagi di Exit 8 Persimpangan Jalan Bakri sengaja dibina lebar bagi membolehkannya dinaiktaraf menjadi persimpangan bertingkat pada masa hadapan sekiranya persimpangan ini menjadi sesak. Sementara itu, Jalan Bakri FT24 dibina oleh peneroka asal Bakri bernama Haji Mohamad Noh bin Haji Lebai Muhamad pada tahun 1869 bagi menghubungkan antara bandar Muar dengan Bakri. Ia kemudian ditambah baik oleh Dato' Muhamad Salleh bin Perang pada tahun 1890 yang menyaksikan Jalan Bakri FT24 diluruskan sehingga menjadikan Jalan Bakri FT24 sepanjang 9.5 km memegang rekod sebagai lurusan jalan raya terpanjang di Tanah Melayu pada ketika itu. Selebihnya, tunggu saya hasilkan reviu serta sejarah lengkap Jalan Persekutuan 24 sekiranya berkesempatan.

Tinggal tiga persimpangan sahaja lagi sebelum kami meninggalkan Jalan Pintasan Muar FT224 untuk memasuki Jalan Muar-Batu Pahat FT5. Persimpangan seterusnya ialah Exit 9 Persimpangan Jalan Dato' Haji Kosai, dihubungkan dengan Jalan Dato' Haji Kosai J140. Jika anda terlepas Exit 8 Persimpangan Jalan Bakri tadi, anda boleh berpatah balik semula di persimpangan ini.

Persimpangan kedua terakhir ialah Exit 10 Persimpangan Jalan Temenggong Ahmad J31. Sebenarnya, anda boleh terus ke Batu Pahat melalui Jalan Temenggong Ahmad J31 kerana di Parit Jawa, Jalan Temenggong Ahmad J31 ini akan berterusan sebagai Jalan Muar-Batu Pahat FT5. Tapi kenapa kebanyakan peta tidak melabelkan jalan ini sebagai salah satu jalan ke Batu Pahat tetapi sekadar dilabelkan sehingga ke Parit Jawa sahaja...? Saya sendiri pun masih tertanya-tanya. Tak apalah, lain kali saya akan mencuba sendiri jalan ini untuk mencari jawapannya.

Akhirnya kami bertemu dengan penamat Jalan Pintasan Muar FT224 ini di Exit 11 Persimpangan Jalan Abdul Rahman. Kami akhirnya dipertemukan dengan laluan seterusnya iaitu Jalan Muar-Batu Pahat yang menjadi laluan utama kami ke destinasi seterusnya iaitu di Jambatan Parit Keliling FT5 di mana kami akan menghadiri taklimat projek serta makan tengah hari di situ. Di Batu Pahat nanti satu juadah istimewa menanti kami iaitu mi racun Batu Pahat. Nanti sekejap, mi racun...? Apakah kami semua sudah gila mahu melahap juadah yang boleh "membunuh" kami...? Kalau anda hendak tahu bagaimana rasa mi racun sebenar, nantikanlah episod seterusnya dalam entri Jalan Muar-Batu Pahat FT5.

Jadi bagaimana komen saya mengenai Jalan Pintasan Muar FT224...? Memandangkan usianya sudah lebih daripada 10 tahun, maka sudah sampai masanya ia dibaharu muka semula. Ada jajaran yang sudah menggerutu dan pudar garisan jalannya. Cuma, kecaman utama saya mengenai jalan ini ialah pada beberapa persimpangan kecil yang tidak membenarkan pemandu membelok ke kanan tetapi sekadar jalan terus atau belok ke kiri. Jika hendak ke kanan, anda perlu pandai-pandai mencari tempat untuk membuat pusingan U. Konfigurasi persimpangan sebegini akan menyebabkan ramai pemandu yang tidak sabar akan membelok ke kanan secara berbahaya. Justeru, persimpangan tersebut perlu ditukar menjadi simpang empat penuh biasa.

Ikuti episod penjelajahan kami seterusnya di Jalan Muar-Batu Pahat FT5.

Untuk galeri gambar penuh, sila klik sini.







Meninggalkan Kuarters JKR Tangkak untuk ke Batu Pahat melalui Jalan Pintasan Muar FT224 & Jalan Muar-Batu Pahat FT5






Persimpangan Parit Bunga, satu-satunya persimpangan bertingkat di Jalan Pintasan Muar FT224 - FT5 dilencongkan keluar ke Jalan Kesang FT5






Jambatan Kedua Muar FT224, mercu tanda utama di sepanjang Jalan Pintasan Muar FT224






Exit 1 Persimpangan Bakar Batu






Exit 2 Persimpangan Jalan Bakariah - hanya boleh jalan terus atau belok kiri sahaja, tak boleh belok kanan






Exit 3 Persimpangan Jalan Salleh - belok kanan ke Muar melalui Jalan Salleh J24, belok kiri ke Labis melalui Jalan Muar-Labis J32, jalan negeri terpanjang di Johor






Sudah ada jajaran yang menunjukkan kualiti tampalan yang kurang memuaskan






Exit 5 Persimpangan Parit Buaya, sama sahaja perangainya seperti Exit 2 Persimpangan Jalan Bakariah






Ada jajaran yang cat jalannya semakin pudar






Exit 6 Persimpangan Jalan Kampung Tengah






Exit 7 Persimpangan Jalan Sungai Abong






Exit 8 Persimpangan Jalan Bakri dihubungkan ke Jalan Bakri FT24 yang pernah memegang rekod sebagai lurusan jalan raya terpanjang di Tanah Melayu






Exit 9 Persimpangan Jalan Dato' Haji Kosai






Exit 10 Persimpangan Jalan Temenggong Ahmad dihubungkan ke Jalan Temenggong Ahmad J31, laluan alternatif ke Batu Pahat dari Muar






Menghampiri penamat Jalan Pintasan Muar FT224






Jalan Pintasan Muar FT224 tamat di Exit 11 Persimpangan Jalan Abdul Rahman - keluar ke Jalan Muar-Batu Pahat FT5

No comments:

Post a Comment