Wednesday, December 13, 2017

Jajaran dua lorong Lebuhraya Senai-Desaru E22 bakal dilebarkan / Senai-Desaru Expressway E22 two-lane section will be widened



Jajaran dua lorong Lebuhraya Senai-Desaru E22 menjadi kritikan nombor satu di kalangan penggunanya kerana jajaran tersebut paling banyak memakan korban


Salam sejahtera,

Mana-mana anak bangsa Johor pasti mengenali Lebuhraya Senai-Desaru E22 ini. Lebuh raya ekspres sepanjang 77 km yang dibuka sepenuhnya pada tahun 2011 ini dikenali bukan sahaja sebagai laluan terpantas untuk ke pantai peranginan Desaru dan Bandar Penawar, tetapi juga kerana reputasi negatifnya di kelangan pengguna lebuh raya tersebut. Reputasi buruk yang sering disebut-sebut di kalangan pengguna E22 ialah keadaan jalan yang teruk, tol yang mahal, serta jajaran dua lorong yang sering menjadi lokasi utama kemalangan maut di sepanjang E22. Tentang keadaan jalan berlubang, kita tinggalkan dahulu kerana saya sudah pun menulis mengenainya dan kita serahkan kepada pihak Senai Desaru Expressway Berhad (SDEB) untuk menanganinya. Kali ini, kita ulas mengenai isu lebuh raya dua lorong yang menjadi isu nombor satu yang menjadi bahan komplen utama di kalangan pengguna E22.

Lebuhraya Senai-Desaru E22 mula dibina pada tahun 2005. Fasa pertama dari Senai ke Cahaya Baru serta laluan cabang dari Cahaya Baru ke Pasir Gudang siap dibina pada tahun 2009, yang mana kedua-duanya merupakan lebuh raya ekspres penuh empat lorong. Namun, jajaran terakhir dari Cahaya Baru ke Bandar Penawar pula dibina sebagai jalan super two dua lorong kecuali Jambatan Sungai Johor E22 yang dibina terus empat lorong, siap pada tahun 2011. Ada dua sebab utama kenapa jajaran tersebut dibina dua lorong sahaja dan bukannya empat lorong. Pertama, sudah tentulah kerana kekangan kewangan yang dialami SDEB pada masa itu. Kedua, semasa Lebuhraya Senai-Desaru E22 mula dibangunkan, bancian trafik di Jalan Sungai Rengit FT92 pada masa itu sangat rendah, jadi tidak berbaloi jika dibina terus empat lorong. Namun, jajaran dua lorong E22 ini mempunyai rizab tanah yang cukup besar untuk membolehkannya dinaik taraf menjadi lebuh raya ekspres empat lorong penuh.

Saya tahu mungkin ada yang tidak boleh menerimanya, tetapi hakikatnya ialah konfigurasi sesebuah jalan mengikut jenis jalan & bilangan lorong ditentukan daripada data bancian jalan. Bermakna, jika jajaran E22 dari Cahaya Baru ke Bandar Penawar hanya dibina dua lorong, ia bermaksud data bancian trafik FT92 tidak mengizinkan pembinaan terus kepada empat lorong. Ironinya, setelah E22 dibuka, jajaran dua lorong itulah yang kadar aliran trafiknya paling tinggi, sedangkan jajaran empat lorong pula begitu lengang. Apa tidaknya, anak-anak muda Felda yang bekerja di Pasir Gudang dan Johor Bahru sering menjadikan Lebuhraya Senai-Desaru E22 sebagai laluan utama untuk berulang-alik. Jika dibandingkan, jajaran empat lorong E22 pula terpaksa bersaing dengan Lebuhraya Pasir Gudang FT17 dan Jalan Permas Baru FT35.

Berbeza dengan pendapat umum mengenai konfigurasi dua lorong di E22, sebenarnya tidak salah untuk membina lebuh raya ekspres dua lorong. Kenapa tidak salah...? Sebab paling utama ialah penentu utama sama ada sesebuah jalan itu layak dikategorikan sebagai lebuh raya ekspres bukanlah bilangan lorong, tetapi sebaliknya darjah kawalan masuknya. Sesebuah jalan raya kembar tidak layak dipanggil lebuh raya ekspres sekiranya tidak memenuhi keperluan kawalan masuk penuh seperti pemasangan pagar di sepanjang laluan; tiada akses langsung atau tidak langsung (melalui jalan kecil) kepada mana-mana rumah, bangunan, tanah, kebun atau mana-mana premis hartanah; tiada lintasan searas; dan hanya boleh disambungkan ke jalan raya utama (jalan persekutuan / negeri / arteri) atau lebuh raya ekspres lain melalui persimpangan bertingkat berlainan aras yang diwartakan dan dihadkan bilangannya, meskipun lebuh raya kembar itu ada banyak lorong sekalipun. Sebaliknya, sebatang jalan super two boleh dikategorikan sebagai lebuh raya ekspres sekiranya kesemua mekanisme kawalan masuk penuh yang saya nyatakan tadi diterapkan.

Jika anda tidak percaya, anda boleh lihat banyak negara termasuk Jepun, Switzerland, Kanada, malah Amerika Syarikat sekalipun membina lebuh raya dua lorong.




Jepun pun banyak membina lebuh raya dua lorong - bukan setakat dua lorong, nak memotong pun tak boleh




Negara Pakcik Sam pun membina lebuh raya dua lorong. Lebuh raya Interstate pula tu...!!!
(Lokasi: Interstate 93, Franconia Notch, New Hampshire, AS)


Namun, apa yang menjadikan jajaran lebuh raya dua lorong di E22 sering dikecam pengguna lebuh raya ialah kerana kadar nahas jalan raya yang sangat tinggi di jajaran tersebut. Sebahagian besar daripada keseluruhan kes kemalangan jalan raya di E22 berlaku di jajaran dua lorong ini. Konfigurasi satu lorong pergi dan satu lorong balik menyebabkan pengguna lebuh raya perlu makan jalan ke lorong arah bertentangan untuk memotong. Kalau di jalan raya yang lengang memang tiada masalah, tetapi memotong di jajaran dua lorong E22 ini bermaksud anda memperjudikan nyawa anda dan bermain rolet Rusia sambil memotong disebabkan kadar aliran trafik yang tinggi di situ.




SKVE Seksyen 3 juga lebuh raya dua lorong, tetapi tiada siapa pun yang mengecamnya


Nanti sekejap, bukankah SKVE E26 Seksyen 3 dari Telok Panglima Garang ke Pulau Indah juga lebuh raya dua lorong...? Kenapa SDE E22 dikecam tetapi SKVE E26 pula tiada sorang pun mengecamnya...? Ini tidak adil...!!! Sebabnya, SKVE Seksyen 3 memang lengang dan tidak banyak kenderaan, kalau ada pun kebanyakannya cumalah lori-lori yang hendak ke Pelabuhan Barat di Pulau Indah serta penduduk Pulau Indah sendiri. Lagipun, Pulau Indah bukannya ada apa-apa yang menarik melainkan setakat pelabuhan sahaja. Ia jauh berbeza berbanding jajaran dua lorong di SDE E22 yang memang ada banyak kereta.

Susulan rungutan pengguna mengenai satus lebuh raya dua lorong di E22, Kementerian Kerja Raya Malaysia (KKR) telah bersetuju untuk menaik taraf jajaran dua lorong tersebut kepada lebuh raya ekspres empat lorong penuh, yang mana ia akan ditenderkan pada pertengahan tahun 2018. Projek naik taraf tersebut diharap berupaya untuk meningkatkan tahap keselesaan dan keselamatan jajaran tersebut. Tambahan pula, projek naik taraf ini tepat pada masanya memandangkan jajaran FT92 dari Exit 2212 Persimpangan Penawar sehingga ke penamatnya di Sungai Rengit sedang dinaiktaraf menjadi jalan raya kembar 4 lorong susulan projek RAPID Pengerang.

Mungkin ramai yang akan bertanya kepada saya tentang berapa kos projek naik taraf tersebut dan bagaimana ia dibiayai memandangkan SDEB berdepan dengan masalah kewangan, tetapi setakat ini belum ada maklumat seumpamanya dikeluarkan oleh KKR. Apa yang saya boleh katakan, kita tunggu sahaja projek naik taraf bermula tahun 2018 dan daripada situ nanti saya dan anda akan dapat mengetahuinya.

No comments:

Post a Comment