Tuesday, February 13, 2018

FTRoadpedia Zon Selatan Part 12: Jalan Persekutuan 1 (Ayer Hitam-Segamat) - jalan super two paling teruk di negeri Johor, dibina semula / Federal Route 1 (Ayer Hitam-Segamat) - the worst super two highway in Johor, to be rebuilt




Salam sejahtera,

Sudah terlalu lama rasanya saya tidak menulis entri siri reviu FTRoadpedia berikutan kesibukan kerja. Namun, disebabkan pada sebelah siang 11 Februari 2018 diadakan upacara perasmian projek pembinaan semula jajaran Jalan Persekutuan 1 dari Desa Temu Jodoh ke Kampung Kwongsai, Segamat, maka saya memutuskan bukan sahaja untuk menyambung semula siri entri FTRoadpedia Zon Selatan yang sudah lama bersawang, tetapi juga melangkau dua episod ke hadapan. Jika diikutkan perancangan asal saya, episod ini sepatutnya menjadi episod terakhir bagi siri reviu FTRoadpedia Zon Selatan sebelum disambung dengan episod tambahan Jalan Segamat-Gemas FT1 & jajaran asal Jalan Persekutuan 1 di Kuala Lumpur sebelum saya memulakan siri reviu FTRoadpedia Zon Utara pula.

Konvoi FTRoadpedia Zon Selatan meneruskan perjalanan bagi hari terakhir pada 9 Mei 2017. Acara pertama bagi hari terakhir dimulakan dengan lawatan ke Kilometer Sifar Semenanjung Malaysia yang terletak di hadapan Pejabat Pos Besar Johor Bahru pada sekitar pukul 9.00 pagi sebelum meneruskan perjalanan melalui Jalan Johor Bahru-Ayer Hitam FT1, yang mana kedua-dua entri tersebut akan ditulis sebaik sahaja selepas entri ini. Seterusnya, kami berhenti rehat sebentar di pekan Ayer Hitam di mana ada di antara peserta rombongan FTRoadpedia tidak melepaskan peluang untuk membeli-belah di pekan seramik utama Johor ini.

Seterusnya, kami memulakan perjalanan menyelusuri jalan super two paling teruk di negeri Johor, merangkumi Jalan Yong Peng-Ayer Hitam FT1, Jalan Labis-Yong Peng FT1 dan Jalan Segamat-Labis FT1. Sebenarnya, jajaran jalan super two paling teruk di negeri Johor ini turut merangkumi Jalan Segamat-Gemas FT1, tetapi kami tidak melaluinya selepas sesi minum petang di pejabat Jabatan Kerja Raya (JKR) Daerah Segamat; sebaliknya, kami menggunakan laluan Jalan Segamat-Muar FT23 (termasuklah jajaran terawal Lebuhraya Segamat-Muar FT23 yang sudah siap) untuk meninjau tahap perkembangan seksyen ketiga sepanjang 10 km yang dijangka siap pada tahun 2019.

Kenapa pula jalan yang kami lalui kali ini saya gelar sebagai jalan super two paling teruk di negeri Johor...? Tanyalah mana-mana pengguna jalan raya di Segamat, Labis, Chaah, Yong Peng dan Ayer Hitam, rata-rata pengguna jalan raya di situ menghentam keadaan jalan yang teruk di sepanjang jajaran jalan super two sepanjang 120 km itu. Jalan tersebut terkenal kerana banyak berlubang di sana-sini seperti baru lepas perang terutamanya selepas peristiwa 2 kali banjir besar di Segamat pada tahun 2006 & 2011. Tanyalah mana-mana Jurutera Daerah (JD) JKR yang sedang ataupun yang pernah bertugas sebagai Jurutera Daerah Segamat dalam tempoh 2003 sehingga sekarang, mereka pastinya sakit kepala memikirkan masalah jalan berlubang yang tidak berkesudahan sejak jajaran FT1 itu dinaik taraf kepada jalan super two sebagai salah satu projek Rancangan Malaysia Kelapan (RMK-8).

Projek naik taraf Jalan Persekutuan 1 dari Ayer Hitam ke Gemas merupakan projek naik taraf jajaran sepanjang 120 km daripada piawaian JKR R4 (lebar lorong: 3.25 m; had laju reka bentuk: 90 km/j) kepada piawaian JKR R5 (lebar lorong: 3.5 m; had laju reka bentuk: 100 km/j). Tatkala sebahagian besar projek tersebut dibina pada laluan sedia ada, jajaran dari persimpangan Estet Gomali ke persimpangan Kampung Awat pula melibatkan banyak pemotongan selekoh, memandangkan jajaran asal berbengkang-bengkok. Dalam projek ini juga, dua jejambat lintasan kereta api dibina di Ayer Hitam & Buloh Kasap bagi menggantikan lintasan kereta api searas, menjadikan lintasan kereta api searas di Gemas sebagai satu-satunya lintasan kereta api searas yang tinggal di Jalan Persekutuan 1. Sementara itu, jambatan-jambatan sempit di sepanjang laluan FT1 itu ditangani dengan menjadikan jambatan asal sebagai jambatan selorong manakala jambatan baharu dibina untuk laluan arah bertentangan. Namun, sepanjang pengalaman saya, reka bentuk sebegini sebenarnya sangat berbahaya kerana pemandu yang sedang memotong sebelum jambatan tidak sempat hendak beralih ke tepi. Akibatnya, pemandu yang malang itu akan terlanggar tembok jambatan di tengah jalan ataupun kenderaan dari arah bertentangan.

Namun, apa pula yang tidak kena dengan projek jalan super two ini...? Memang ada banyak perkara yang tidak kena dengan projek ini seawal tahap pembinaannya lagi. Ironinya, jajaran FT1 ini sangat bagus keadaannya sebelum projek naik taraf bermula. Dengan kata lain, kerja yang dilakukan itu ibarat tikus membaiki labu - sepatutnya jalan super two dibina dengan kualiti kejuruteraan yang lebih baik berbanding sebelum dinaik taraf, tetapi apa yang sebenarnya berlaku pula adalah sebaliknya. Projek ini dimulakan pada Ogos 2002 dan sepatutnya siap pada November 2005. Tetapi apa yang berlaku...? Keseluruhan projek hanya dapat disiapkan pada tahun 2007, dua tahun lebih lewat daripada sepatutnya, satu perkembangan yang tidak boleh diterima sama sekali. Semasa projek sedang berlangsung, saya ada terdengar cerita-cerita yang mengatakan bahawa bos kepada kontraktor utama, Perembun (M) Sdn. Bhd. pergi berjoli katak di Dubai sebaik sahaja menerima pembayaran daripada kerajaan. Akibatnya, duit untuk menyiapkan projek sudah jadi tidak cukup, dan akhirnya jalan dibina tidak mengikut spesifikasi ketebalan turapan. Malah, ayah saya pernah menunjukkan kepada saya betapa nipisnya turapan yang dilakukan dengan hanya memacakkan besi pengukur sahaja. Patutlah keadaan jalan tersebut macam lahanat. Harap-harap kisah "joli katak" itu sekadar dongeng semata-mata, tetapi sekiranya memang benar, maka celakalah kontraktor haram jadah yang mengkhianati amanah kerajaan dan berjoli katak menggunakan duit rakyat sehingga kualiti jalan yang terhasil itu macam lahanat dan JKR pula tidak fasal-fasal menjadi sasaran caci-maki pengguna jalan raya yang marah-marah akibat terlanggar lubang sehingga menyebabkan tayar pecah dan rim bengkok.

Tidak cukup dengan itu, saya banyak kali menyaksikan dengan mata saya sendiri bagaimana turapan dilakukan semasa hari hujan. Hello, siapa ajar turap lubang pada hari hujan...? Tak tahukah si kontraktor culas itu bahawa dalam aspal ada minyak yang mencair ketika panas...? Tak belajarkah bahawa air hujan boleh menyebarkan minyak di dalam tar berikutan sifat ketumpatan minyak yang lebih rendah daripada air...? Semasa PMR & SPM dulu subjek Sains dapat berapa...? Putang ina. Itulah, masa sekolah jangan ponteng kelas. Akibatnya, dalam masa tidak sampai 24 jam sahaja turapan itu jadi rosak kembali.

Tambah menyakitkan hati lagi, selepas jalan sudah siap diturap barulah terhegeh-hegeh hendak korek semula untuk membina pembetung (culvert). Inilah yang dikatakan sebagai "rumah siap, pahat berbunyi". Semasa jalan sedang dalam pembinaan kenapa tak terfikir hendak bina pembetung awal awal...? Kenapa hendak tunggu sehingga jalan sudah siap diturap baru nak korek balik...? Berapa banyak duit rakyat yang dibazirkan hanya untuk menurap balik jalan yang sama kerana dipecahkan untuk membina pembetung...? Akal letaknya di mana...? Patutlah lagu Tampal Korek yang diparodikan daripada sebuah lagu Cina menjadi tular di media sosial.




Lubang korek - sudah siap korek balik, apa kejadahnya...?


Sebenarnya, kebobrokan dalam pelaksanaan projek naik taraf jalan FT1 dari Ayer Hitam ke Gemas tidak terhenti di situ sahaja. Ayah saya juga ada mendedahkan bahawa kontraktor projek tersebut tidak membina sistem saliran terlebih dahulu - sudah bina jalan barulah terhegeh-hegeh hendak bina longkang. Menurut ayah saya, sistem saliran yang baik sangat penting supaya air tidak berhimpun di lapisan bawah tanah di bawah asas jalan raya, yang seterusnya boleh menyebabkan jalan raya mendap - atau lebih teruk lagi, jalan jerlus - akibat fenomena pencecairan tanah (soil liquefaction).

Keadaan jalan FT1 yang memang teruk seawal proses pembinaan menjadi bertambah parah selepas peristiwa banjir besar di daerah Segamat pada tahun 2006 dan 2011. Selepas sahaja banjir besar, terlalu banyak lubang muncul di FT1 seolah-olah seperti baru lepas perang. Selepas banjir besar 2006, Perembun ada membuat tuntutan kepada syarikat insurans untuk ganti rugi kerosakan jalan akibat banjir besar, tetapi audit daripada syarikat insurans mendapati kerosakan jalan tersebut adalah berpunca daripada kegagalan Perembun sendiri yang tidak membina jalan tersebut mengikut spesifikasi yang ditetapkan oleh JKR.

Susulan daripada keadaan jalan FT1 yang setanding dengan jalan raya di Kandahar & Uganda itu, maka Kementerian Kerja Raya (KKR) merancang untuk menjadikan jalan super two paling teruk di negeri Johor ini sebagai projek perintis bagi turapan aspal terubah suai getah beku mangkuk (cup lump modified asphalt; CMA) berjarak jauh pertama di Malaysia. Projek ini melibatkan pembinaan semula Jalan Persekutuan 1 dari KM134 (Desa Temu Jodoh) sehingga KM174 (Kampung Kwongsai) sepanjang 40 km. Hanya 10 km sahaja yang akan diturap menggunakan CMA (dari KM154 ke KM164) manakala jajaran lain pula dibina semula melalui kaedah kitar semula setempat sejuk (cold in-place recycling; CIPR). Projek pembinaan semula jalan FT1 itu bakal menelan belanja RM92.3 juta. Nah, disebabkan keculasan & kebobrokan kontraktor haram jadah yang membina jalan super two FT1 itu secara cincai dengan tahap kualiti setanding dengan jalan raya Kandahar, tidak fasal-fasal duit rakyat dibazirkan lagi untuk membinanya semula. Amanah kerajaan dikhianati, duit rakyat disebat, akhirnya pengguna jalan raya pula yang tidak fasal-fasal menanggung akibatnya.

Bagaimana turapan CMA ini dilakukan...? Ia tidak semudah mencurahkan getah beku ke dalam bitumen panas seperti yang anda dibayangkan. Empat ramuan digunakan sebagai bahan tambah dalam turapan CMA ini iaitu getah beku mangkuk segar hasil torehan pokok getah, susu getah cair (juga diperolehi daripada pokok getah tetapi dikekalkan dalam bentuk cecair dengan menambahkan larutan ammonia ke dalam susu getah), habuk getah daripada tayar terpakai yang dikitar semula, dan bahan produk getah yang ditolak (seperti sarung tangan getah, dsb.).

Tiga peringkat diperlukan dalam penghasilan turapan CMA ini:-

  1. Penghasilan getah beku berbitumen - Getah beku berbitumen dihasilkan dengan mencampurkan empat bahan tambah yang telah saya senaraikan tadi ke dalam bitumen 60/70 untuk menghasilkan getah beku berbitumen. Hasilnya ialah getah beku hitam berminyak dan belum jadi tar lagi.
  2. Penghasilan bahan pengikat terubahsuai getah beku mangkuk - Getah beku berbitumen tadi perlu dicampurkan dengan bitumen 60/70 sekali lagi untuk menghasilkan tar pengikat bagi turapan CMA ini.
  3. Penghasilan aspal terubahsuai getah beku mangkuk (CMA) - Setelah tar pengikat terubahsuai getah beku mangkuk dihasilkan, barulah tar tersebut boleh digunakan untuk menghasilkan aspal dengan mencampurkannya dengan agregat (batu baur halus), sama seperti proses penghasilan aspal biasa.

Seterusnya, turapan CMA bagi projek ini dilakukan tanpa mengikis semula turapan lama, tetapi diturap di atas turapan lama untuk menghasilkan lapisan turapan yang lebih tebal, memandangkan turapan asal di jalan tersebut terlalu nipis. Bagi jajaran lain dalam projek ini, turapan CIPR dilakukan dengan mengikis semula turapan lama sebelum diturap semula dengan turapan yang lebih tebal bagi lapisan pengikat & lapisan haus.




Jajaran projek pembinaan semula jalan FT1 menggunakan turapan CMA




Keratan rentas lapisan jalan yang akan dibina menggunakan turapan CMA




Ramuan bagi menghasilkan tar bagi turapan CMA




Proses penghasilan aspal CMA
(Semua kredit gambar: Jabatan Kerja Raya Malaysia)


Sekarang kita kembali semula kepada pengalaman kami menyelusuri jalan FT1 ini. Destinasi pertama yang kami singgahi di sepanjang Jalan Ayer Hitam-Segamat FT1 ini ialah Restoran Kari Kambing 40 Hari yang terletak di tepi Jalan Yong Peng-Ayer Hitam FT1. Menurut pemilik restoran tersebut, nama Kari Kambing 40 Hari dipilih berdasarkan bilangan hari jemaah tabligh keluar menyebarkan dakwah Islam. Kelazatan kari kambingnya menjadi tular di media sosial, seterusnya menarik minat pengguna lebuh raya untuk kembali menggunakan jalan persekutuan terutamanya pada hujung minggu di mana ia sering dibanjiri konvoi bermotosikal. Keadaannya lebih kurang sama seperti Nasi Bambu Sungai Klah di tepi Jalan Kuala Lumpur-Ipoh FT1 di Sungkai, Perak, ataupun Lemang To' Ki di tepi Jalan Kuala Lumpur-Kota Bharu FT8 di Bentong, Pahang. Kami singgah sebentar untuk makan tengah hari sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya di Desa Temu Jodoh untuk solat Zuhur dan mendengar taklimat mengenai projek pembinaan semula jalan FT1 menggunakan turapan CMA seperti yang telah saya terangkan tadi.

Sebahagian besar Jalan Yong Peng-Ayer Hitam FT1 terletak sebelah-menyebelah dengan Lebuhraya Utara-Selatan E2. Dari FT1, jelas kelihatan betapa banyaknya kenderaan yang menggunakan E2, manakala dari E2 pula kelihatan betapa teruknya keadaan jalan FT1 itu. Itu pun sudah banyak lubang yang telah dibaiki oleh JKR, jadi lubang yang ada sekarang jauh kurang daripada semasa jalan tersebut disiapkan oleh Perembun.

Jika tadi Lebuhraya Utara-Selatan E2 terletak di sebelah timur FT1, Jalan Yong Peng-Ayer Hitam FT1 melintasi E2, menandakan bahawa kami menghampiri bandar Yong Peng, bandar persinggahan penting bagi pengguna jalan raya dari Johor Bahru yang hendak ke Kuantan melalui Lebuhraya Segamat-Kuantan FT12. Tidak jauh daripada jejambat lintasan E2 terletak persimpangan masuk ke E2 melalui Exit 242 Persimpangan Yong Peng Selatan yang turut menandakan permulaan laluan Lebuh Raya Asia AH142 yang turut melalui FT12 sehingga ke Gambang.

Bandar Yong Peng terletak hanya 2 km utara daripada Exit 242 Persimpangan Yong Peng Selatan. Ia juga bandar kedua terbesar dalam daerah Batu Pahat, membolehkannya mempunyai pihak berkuasa tempatan (PBT) sendiri iaitu Majlis Daerah Yong Peng. Selain itu, Yong Peng juga terkenal sebagai bandar kelahiran pelakon Yana Samsudin. Dari segi pengangkutan jalan raya pula, Yong Peng dihubungkan melalui Jalan Persekutuan 1, Jalan Persekutuan 24 (Jalan Muar-Yong Peng FT24) & Jalan Negeri Johor J16 (Jalan Yong Peng-Paloh). Dari Lebuhraya Utara-Selatan E2, Yong Peng mempunyai dua persimpangan keluar iaitu Exit 241 Persimpangan Yong Peng (melalui jalan FT24) & Exit 242 Persimpangan Yong Peng Selatan (melalui FT1; dari / ke selatan sahaja).

Persimpangan Jalan Yong Peng-Muar FT24 menandakan penamat Jalan Ayer Hitam-Yong Peng FT1 dan permulaan Jalan Labis-Yong Peng FT1. Bermula dari sinilah Jalan Persekutuan 1 mula menjauhi Lebuhraya Utara-Selatan E2 menuju ke utara sehingga ke Labis. Dalam peta, ia nampak begitu lurus sehinggakan ia disangkakan sebagai lurusan terpanjang di Malaysia, tetapi jika anda zum lebih dekat pada peta, anda akan mendapati bahawa lurusan ini sebenarnya dipatahkan beberapa kali oleh selekoh-selekoh yang tidak berapa tajam.

Destinasi seterusnya ialah Desa Temu Jodoh yang terletak 17 km di utara Yong Peng & 1 km selepas sempadan daerah Segamat-Batu Pahat. Kami singgah sebentar untuk solat & seterusnya mendengar taklimat projek pembinaan semula jalan FT1 dari Desa Temu Jodoh ke Kampung Kwongsai, jadi tidak perlulah saya ulang kembali taklimat tersebut, memandangkan kesemuanya sudah pun saya terangkan di atas.

Ada cerita menarik mengenai asal-usul nama Desa Termu Jodoh ini. Desa Temu Jodoh mula dibuka pada 30 Oktober 1972 sebagai sebahagian daripada projek Tanah Rancangan Muda anjuran kerajaan negeri Johor pada masa itu yang disasarkan kepada golongan anak-anak muda yang bujang. Para peserta tidak terhad kepada kaum adam semata-mata tetapi turut disertai kaum hawa. Namun, kerajaan Johor meletakkan syarat bahawa para peserta tidak dibenarkan berkahwin dalam tempoh 5 tahun pertama pembukaan petempatan tersebut. Setelah tempoh 5 tahun tersebut berlalu, sudah ada sekurang-kurangnya empat pasangan sesama peserta yang ingin mendirikan rumah tangga. Setelah khabar tersebut sampat ke telinga pengurus tanah rancangan, baki 20 pasangan lagi dihimpunkan untuk dinikahkan secara beramai-ramai, menjadikan 24 pasangan dinikahkan sekaligus. Tambah menarik lagi, majlis perkahwinan beramai-ramai pada tahun 1977 itu turut dibiayai oleh Menteri Besar Johor pada masa itu, Tan Sri Othman Saat dan menjadi majlis perkahwinan beramai-ramai terbesar di Malaysia pada masa itu. Daripada situlah Desa Temu Jodoh mendapat namanya.

Selesai taklimat projek turapan CMA di Desa Temu Jodoh, kami meneruskan perjalanan ke Segamat untuk jamuan minum petang di pejabat JKR Segamat. Pekan seterusnya yang terletak di jalan FT1 ini ialah pekan Chaah. Pekan Chaah merupakan pekan paling selatan di daerah Segamat. Ia juga pekan persinggahan bagi pencinta alam yang hendak ke Hutan Lipur Sungai Bantang & Taman Negara Johor Endau-Rompin, taman negara kedua terbesar di Semenanjung Malaysia yang diwartakan pada tahun 1993. Untuk ke sana, anda perlu memasuki Jalan Negeri Johor J150 ke Bekok.

Tidak jauh dari simpang Bekok pula terletaknya simpang ke Felda Ma'okil. Felda Ma'okil sebenarnya terletak dalam daerah Muar, tetapi asalnya hanya boleh dimasuki melalui jalan FT1417 di daerah Segamat sehinggalah apabila kerajaan negeri Johor menyiapkan Jalan Kampung Raja-Felda Ma'okil J230 ke Bukit Kepong yang memang terletak dalam daerah Muar. Saya memang pernah mencuba Jalan Kampung Raja-Felda Ma'okil FT230 sebelum ini, tetapi hasilnya amat mengecewakan kerana keadaan turapan yang terlampau teruk seperti baru lepas perang.

Sebaik sahaja selepas simpang Felda Ma'okil, jalan FT1 melebar menjadi 4 lorong sepanjang 2 km bagi menyediakan lorong memotong. Di sepanjang jajaran Ayer Hitam-Segamat, memang agak kerap disediakan lorong memotong memandangkan kadar aliran trafik yang agak tinggi di jalan ini. Bagi jajaran Segamat-Gemas pula, hanya ada satu sahaja jajaran lorong memotong disediakan iaitu di sekitar Kampung Awat.

Bandar Labis terletak lebih kurang 12 km di utara Chaah. Labis merupakan bandar kedua terbesar di daerah Segamat & merupakan pusat utama peladangan getah & kelapa sawit di negeri Johor. Bandar Labis dihubungkan ke Muar melalui Jalan Persekutuan 1, Jalan Labis-Muar J32 & Jalan Pekan Air Panas J151. Cerita bagaimana bandar Labis dibuka juga kedengaran menarik. Labis asalnya merupakan sebuah kampung bernama Kampung Paya Merah. Di situ terdapat sejenis rumput merah yang disukai labi-labi. Pada awal abad ke-20, beberapa orang pegawai British datang untuk meninjau kawasan untuk dibangunkan, Mereka berasa hairan apabila melihat kelibat beberapa ekor labi-labi di situ lalu bertanya kepada orang-orang kampung akan nama haiwan tersebut. "Labi-labi, tuan," jawab penduduk kampung. Maka pegawai-pegawai British tersebut berfikir seraya berkata, "Oh, labis... these are labis." Mereka berpendapat bahawa perkataan "labi-labi" bermaksud banyak labi-labi, jadi mereka berpendapat perkataan sesuai dalam bahasa Inggeris ialah "labis" (sebenarnya, labi-labi dalam bahasa Inggeris bermaksud "river terrapin"). Sejak itu, mereka mencadangkan agar kampung tersebut dinamakan semula sebagai Labis.

Perjalanan masih berbaki 26 km sebelum tiba di Segamat. Bermula dari bandar Labis, nama jalan bagi Jalan Persekutuan 1 bertukar kepada Jalan Segamat-Labis FT1. Di sebelah Labis, ia dipanggil Jalan Segamat FT1, tetapi di Segamat pula ia dipanggil Jalan Genuang FT1. Bermula dari Kampung Bukit Mambai, jalan FT1 berubah orientasi daripada utara-selatan kepada timur-barat, dan orientasi sebegini kekal sehingga ke Tampin. Tidak jauh dari Kampung Bukit Mambai terletaknya Taman Tenang Jaya yang menempatkan simpang ke Felda Redong dan seterusnya Jalan Redong-Selancar. Saya belum pernah mencubanya lagi, mungkin sekiranya berkesempatan nanti saya akan mencubanya, insya-Allah. Yang pasti, Jalan Redong-Selancar ini merupakan jalan negeri.

Simpang Felda Redong menjadi permulaan kepada jajaran memotong 4 lorong sekali lagi. Saya pun sudah tidak ingat berapa banyak jumlah jajaran lorong memotong kesemuanya dari Ayer Hitam ke Segamat - yang boleh saya katakan, memang kerap. Sebaik sahaja jalan 4 lorong mencerut kembali kepada 2 lorong, kelihatan sebuah pekan kecil yang dinamakan Tenang Station. Tenang Station menjadi lokasi bagi majlis perasmian kerja pembinaan semula jalan FT1 yang telah saya sebutkan tadi. Pekan ini memang kecil, cuma ada 2 baris kedai, 1 medan selera, 1 dewan orang ramai, 1 balai polis, 1 masjid, 1 klinik desa, 3 sekolah, dan itu sahaja. Sebenarnya, selain Tenang Station, ada 2 lagi tempat bernama Tenang di Segamat, iaitu Felda Tenang dan Kampung Tenang, kedua-duanya terletak di Jalan Pekan Air Panas J151. Sebaik sahaja selepas sempadan pekan Tenang, terletak stesen penguatkuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Tenang.

Baki jajaran Jalan Segamat-Labis FT1 begitu lurus, tetapi sebenarnya jajaran ini melalui banyak proses pelurusan & pemotongan selekoh sebelum ia menjadi selurus sekarang. Kebanyakan kerja pemotongan selekoh ini dilakukan sekitar tahun 1970an sehingga 1980an, dengan fasa terakhir pemotongan selekoh dilaksanakan pada tahun 1998, siap sepenuhnya pada tahun 2000. Dengan siapnya pemotongan selekoh Segamat-Tenang, keseluruhan jajaran FT1 dari Segamat ke Ayer Hitam sepanjang 92 km sangat lurus dan tidak lagi berselekoh tajam. Beberapa bekas selekoh yang dipotong membentuk jalan masuk ke Felda Kemelah (FT1383), Kampung Kwongsai (J42), Kampung Melayu Raya Genuang dan Kawasan Perindustrian Segamat. Tibanya kami di Kawasan Perindustrian Segamat menandakan bahawa kami akhirnya tiba di Segamat.




Sisa-sisa projek pemotongan selekoh FT1 dari Segamat ke Tenang Station - sisa pemotongan selekoh ini membentuk jalan masuk ke Felda Kemelah...




...dan Kampung Kwongsai




Jajaran jalan lama ini pula semakin lenyap ditelan estet kelapa sawit




Jajaran lama FT1 yang dipotong ini pula membentuk jalan masuk ke Kampung Melayu Raya...




...dan Kawasan Perindustrian Segamat


Bermula dari Persimpangan Segamat Baru, Jalan Segamat-Labis FT1 dipanggil Jalan Genuang FT1 sehinggalah ke Jambatan Pertama Segamat FT1. Jalan berubah menjadi 4 lorong tetapi masih lagi jalan raya tunggal (kecuali Persimpangan Segamat Baru & jajaran Persimpangan Paduka Tuan-Persimpangan Tan Leng Ann). Selepas Medan Selera Kenawar barulah jalan FT1 menjadi jalan raya kembar. Di situlah terletaknya Jambatan Kenawar FT1, satu-satunya jambatan di sepanjang jajaran FT1 dari Ayer Hitam ke Segamat yang tidak terletak di bawah penyelenggaraan JKR. Sebaliknya, Jambatan Kenawar FT1 terletak di bawah penyelenggaran Jabatan Pengairan & Saliran sebagai salah satu komponen bagi Projek Tebatan Banjir Bandar Segamat bagi menghindari daripada banjir besar seperti yang berlaku pada tahun 2006 & 2011.

Kami secara rasminya sudah memasuki kawasan pusat bandar Segamat. Sebaik melintasi Jambatan Kenawar FT1, kami sudah memasuki kawasan Kampung Abdullah. Persimpangan Chia Chin Koon membawa anda ke Jalan Chia Chin Koon, salah satu komponen Jalan Lingkaran Dalam Segamat. Ia disusuli Persimpangan Paya Pulai ke Jalan Pogoh J41.

Untuk pengetahuan anda, bandar Segamat terdiri daripada 2 bahagian iaitu Bandar Atas dan Bandar Seberang, kedua-duanya dipisahkan oleh Sungai Segamat. Pusat bandar sebenar Segamat terletak di Bandar Atas, yang digelar sedemikian berikutan keadaannya yang berbukit. Bandar Seberang pula terletak di seberang Sungai Segamat. Asalnya, Jambatan Pertama Segamat FT1 merupakan satu-satunya penghubung antara Bandar Atas dengan Bandar Seberang, tetapi sekarang sudah ada 3 lintasan Sungai Segamat di bandar Segamat, iaitu Jambatan Pertama Segamat FT1, Jambatan Kedua Segamat J217 & Jambatan Ketiga Segamat, sebatang jambatan jalan raya tunggal 2 lorong yang menghubungkan antara 2 bahagian Bandar Utama Segamat.

Sekali pandang, Jambatan Pertama Segamat FT1 kelihatan seolah-olah seperti jambatan biasa tanpa apa-apa nilai sejarah. Namun, tiada siapa menyangka bahawa Jambatan Pertama Segamat FT1 sebenarnya menyimpan banyak sejarah tersendiri. Hasil daripada usaha mendokumentasikan sejarah Jambatan Pertama Segamat FT1 oleh para sejarawan daerah Segamat terutamanya Saudara Aisyamuddin Abdul Latip, saya berupaya menjejaki sejarah berkaitan Jambatan Pertama Segamat FT1.

Jambatan Pertama Segamat FT1 yang asal dibina pada tahun 1926 atas titah perintah Sultan Johor pada masa itu, Sultan Sir Ibrahim al-Masyhur ibni Almarhum Sultan Abu Bakar, siap pada tahun 1928. Jambatan asal mempunyai 6 tiang dengan bentangan antara tiang berukuran 35 kaki (10.67 m), dengan panjang keseluruhan 85 meter & lebar 10 meter. Dalam masa yang sama juga, Jambatan Lama Buloh Kasap FT1 dibina dengan panjang keseluruhan 160 m, menjadikannya jambatan terpanjang di Johor pada masa itu. Seperti Jambatan Lama Buloh Kasap FT1, Jambatan Pertama Segamat FT1 yang asal dimusnahkan oleh tentera Australia di bawah pengawasan Kor Jurutera Diraja British pada tahun 1942 semasa Perang Dunia Kedua bagi menghalang kemaraan tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Tatkala kesan runtuhan Jambatan Lama Buloh Kasap FT1 masih boleh dilihat sehingga sekarang, Jambatan Pertama Segamat FT1 asal musnah sepenuhnya; satu-satunya kesan peninggalan yang tinggal hanyalah tukup cerucuk (pile cap) yang kelihatan di bawah Jambatan Pertama Segamat FT1 sekarang. Setelah runtuhnya jambatan asal, tentera Jepun mengerahkan penduduk tempatan menebang pokok kelapa bagi menghasilkan jambatan kayu sementara yang cukup kuat untuk dilalui kereta kebal. Ia kemudian diperkemaskan oleh tentera Jepun menjadi sebuah jambatan kayu kekal. Jambatan Pertama Segamat FT1 yang anda dapat lihat sekarang ini dimulakan pembinaannya pada tahun 1957 atas arahan Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj & siap pada tahun 1963.




Lukisan pandangan tepi Jambatan Pertama Segamat FT1 yang asal




Hanya tukup cerucuk ini sajalah satu-satunya bekas peninggalan jambatan asal Segamat



Jambatan Pertama Segamat FT1 sekarang
(Kredit gambar: Komuniti Segamat


Rombongan FTRoadpedia tiba di pejabat JKR Segamat untuk minum petang. Kami disajikan dengan buah durian yang menjadi ikon utama bagi Segamat, dan juga soto yang merupakan salah satu juadah popular negeri Johor. Sebaik selesai sesi minum petang, rombongan FTRoadpedia pulang ke Kuala Lumpur melalui Jalan Segamat-Muar FT23 bagi membolehkan ahli rombongan meninjau perkembangan projek Lebuhraya Segamat-Muar Pakej 3 dari Ulu Jementah ke Sagil sepanjang 10 km.

Secara keseluruhannya, jajaran Jalan Ayer Hitam-Segamat FT1 sememangnya sangat teruk sehingga memperoleh reputasi buruk sebagai jalan super two paling teruk di negeri Johor. Apa tidaknya, semasa pelaksanaan projek naik taraf jalan tersebut kepada jalan super two, banyak pencabulan piawaian, jalan pintas kejuruteraan & pelanggaran prosedur operasi piawai (SOP) dilakukan oleh Perembun selaku kontraktor utama Akibatnya, jalan super two yang dihasilkan itu ternyata berjasa kepada tauke-tauke bengkel susulan banyak kes tayar pecah & rim bengkok bahana terlanggar lubang yang terhasil daripada jalan super two bertaraf "antarabangsa" & setanding dengan jalan raya di Kandahar. Susulan dengan itu, kerajaan meluluskan peruntukan sejumlah RM92.3 juta bagi membina semula jalan FT1 ini dari Desa Temu Jodoh ke Kampung Kwongsai. Rasa bersyukur & berterima kasih ada, rasa malu pun ada. Apa pun, kisah pencabulan piawaian jalan raya yang dilakukan oleh kontraktor pelaksana projek naik taraf Jalan Ayer Hitam-Gemas FT1 sepatutnya diambil iktibar oleh semua kontraktor lain. Selain itu, saya amat berharap agar Kementerian Kerja Raya (KKR) & JKR melakukan pemantauan lebih kerap & bersikap lebih tegas kepada kontraktor pelaksana tanpa sebarang belas kasihan. Jalan tak ikut spesifikasi...? Terus senarai hitam sahaja, jangan terima sebarang rayuan daripada muka-muka sepuluh sen itu. Sebagai anak Segamat, saya tidak mahu lagi merasai azab jalan yang menggerutu & berlubang di sana-sini sehingga menjahanamkan kenderaan saya.

Untuk galeri penuh gambar, sila klik sini.







Pekan Ayer Hitam - ada baki 92 km ke Segamat, sama jarak seperti ke Johor Bahru






Antara jajaran cacat dengan banyak kesan tampalan






Boleh nampak kenderaan di Lebuhraya Utara-Selatan E2






Singgah makan tengah hari sebentar di Restoran Kari Kambing 40 Hari






Kita sambung semula perjalanan






Jalan FT1 melintasi Lebuhraya Utara-Selatan E2






Bandar Yong Peng dihubungkan ke Lebuhraya Utara-Selatan E2 melalui Exit 242 Persimpangan Yong Peng Selatan...






...dan Exit 241 Persimpangan Yong Peng Utara di Jalan Muar-Yong Peng FT24






Masjid Jamek Yong Peng dinamakan semula sebagai Masjid Tunku Laksamana Abdul Jalil sempena memperingati Tunku Jalil yang mangkat akibat kanser






Simpang ke Jalan Paloh J16






Pencawang Masuk Utama Yong Peng






Kualiti jalan ini memang teruk






Pekan Lam Lee






Jambatan berkembar sebelum persimpangan Empangan Bekok






Sudah memasuki daerah Segamat






Desa Temu Jodoh mendapat namanya sempena peristiwa perkahwinan beramai-ramai terbesar di Malaysia pada ketika itu






Singgah sebentar di Masjid Desa Temu Jodoh untuk solat & sesi taklimat projek membina semula Jalan Ayer Hitam-Segamat FT1 menggunakan turapan CMA






Bakal tarikan baharu di Chaah






Jambatan-jambatan kecil lama sekadar dikembarkan sahaja tanpa dibina semula






Pekan Chaah






Simpang ke pekan Bekok & Air Terjun Sungai Bantang






Alamak, hujan sudah turun...!!!






Simpang ke Felda Ma'okil pada waktu hujan






Sungai Karas






Simpang ke Jalan Muar-Labis J32 di bandar Labis






Jejambat lintasan kereta api di Labis






Suasana di bandar Labis






Belok kanan untuk ke Jalan Pekan Air Panas J151






Meninggalkan Labis - Segamat hanya tinggal 26 km sahaja lagi






Satu-satunya pendakian curam di sepanjang Jalan Ayer Hitam-Segamat FT1






Orientasi laluan FT1 bertukar daripada laluan utara-selatan kepada timur-barat






Kampung Bukit Mambai






Simpang masuk ke Kampung Sawah Baru melalui jalan kampung. Jalan masuk sebenarnya ialah jalan J162 yang dihubungkan dari Pekan Air Panas






Taman Tenang Jaya






Simpang ke Felda Redong & Jalan Selancar-Redong






Lorong memotong selepas simpang Felda Redong






Suasana di Tenang Station. #TenangIsGood






Lagi kesan tampalan di stesen penguatkuasa JPJ






Simpang masuk ke Felda Kemelah ini dibina daripada sisa pemotongan selekoh






Bekas jalan lama yang dipotong masih boleh kelihatan di tepi laluan sedia ada sekarang






Jalan masuk ke Kampung Kwongsai juga dibina daripada sisa pemotongan selekoh






Simpang masuk ke Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman & Pelabuhan Darat Segamat






Bagaimana hendak memotong dengan selamat & selesa kalau keadaan jalan sebegini teruk...?






Simpang masuk ke Kampung Melayu Raya, terhasil daripada projek pelurusan jajaran bengkang-bengkok terakhir di Jalan Segamat-Labis FT1






Simpang ke Bandar IOI Segamat (aka Bandar Putra Segamat)






Simpang empat ke Kampung Melayu Raya & Kawasan Perindustrian Segamat






Kawasan Perindustrian Segamat






Landasan kereta api sudah mula kelihatan di sebelah kiri jalan






Pintu gerbang Johor Darul Takzim, menunjukkan bahawa kami sudah memasuki kawasan bandar Segamat






Persimpangan Segamat Baru di hadapan






Dataran Segamat. Pejabat JKR Segamat terletak di Jalan Omar & menghadap Dataran Segamat






Jom kita makan durian dulu...!!!

No comments:

Post a Comment