Tuesday, April 24, 2018

PRU14: Janganlah engkau percaya dengan politikus / GE14: Never believe politicians



Janji memansuhkan kutipan tol di empat plaza tol ini memang sudah ditepati, tetapi...


Salam sejahtera,

Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) datang lagi setelah 5 tahun berlalu selepas PRU13. Tidak seperti PRU13 di mana Barisan Nasional (BN) selaku parti pemerintah hanya perlu berdepan dengan Pakatan Rakyat (PR; kini Pakatan Harapan; PH), PRU14 pula bakal menyaksikan pertarungan tiga penjuru antara BN, PH dan Gagasan Sejahtera (GS) yang ditubuhkan oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS) setelah keluar daripada PR. Seperti biasa, parti-parti politik mula menabur janji-janji manis dalam manifesto masing-masing demi memancing undi rakyat. Antara janji-janji manis yang sering ditaburkan oleh parti-parti politik tidak lain dan tidak bukan ialah mengenai isu tol lebuh raya ekspres. Oleh kerana Blog Jalan Raya Malaysia secara tegas berpegang kepada prinsip mengecam golongan yang mempolitikkan isu tol, jadi entri kali ini sememangnya bertujuan untuk membalun parti-parti politik yang terus menaburkan janji capati sebegitu dan enggan menghadapi realiti sebenar, sedangkan rakyat sudah pun tahu apa kesudahannya nanti.


Pelayar web anda tiada sokongan PDF. Anda sebaliknya boleh terus memuat turun fail PDF ini dengan mengklik sini.



Manifesto PRU14 Barisan Nasional (BN)


Pelayar web anda tiada sokongan PDF. Anda sebaliknya boleh terus memuat turun fail PDF ini dengan mengklik sini.



Manifesto PRU14 Pakatan Harapan (PH)


Pelayar web anda tiada sokongan PDF. Anda sebaliknya boleh terus memuat turun fail PDF ini dengan mengklik sini.



Manifesto PRU14 Gagasan Sejahtera (GS)


Jika dibandingkan dengan manifesto dua parti politik yang lain, Barisan Nasional (BN) tidak meletakkan sebarang janji memansuhkan atau menurunkan kadar tol lebuh raya secara amnya. Dalam manifesto utama, mereka hanya menjanjikan penyiapan projek pembinaan Lebuhraya Pantai Barat (WCE) E32 (dikitar semula daripada manifesto PRU13 & memang sedang berlangsung), penyiapan projek Jalan Raya Utama Tengah (CSR) FT34 (juga dikitar semula & sedang berlangsung) & pembinaan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 3 (LPT3) E8 (janji baharu), tetapi di Pulau Pinang & Terengganu pula BN ada menjanjikan pemansuhan atau penurunan kadar tol, iaitu janji memansuhkan tol motosikal di Jambatan Pulau Pinang E36 & menurunkan kadar tol di LPT2 E8 sebanyak 50%.

Kita tinjau dahulu janji memansuhkan kutipan tol motosikal di Jambatan Pulau Pinang E36. Seperti yang anda semua sudah sedia maklum, Jambatan Pulau Pinang E36 merupakan antara sebilangan kecil lebuh raya ekspres di mana motosikal perlu membayar tol, selain daripada Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah E28 & Plaza Tol Tanjung Kupang di Lebuhraya Linkedua E3. Di samping itu juga, terdapat tiga lintasan dari tanah besar ke Pulau Pinang iaitu Feri Pulau Pinang (kini Rapid Ferry), Jambatan Pulau Pinang E36 & Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah E28. Ketiga-tiganya berbayar semasa hendak memasuki pulau tetapi percuma semasa meninggalkan pulau. Selain itu, ketiga-tiganya mengenakan tol (atau bagi kes Feri Pulau Pinang, tambang) kepada penunggang motosikal.

Jadi apa akibatnya sekiranya janji memansuhkan tol motosikal di E36 ini dilaksanakan...? Mudah sahaja - janji memansuhkan tol motosikal akan membunuh nyawa Feri Pulau Pinang yang sekarang ini seakan-akan hidup segan, mati tak mahu. Apa tidaknya, rata-rata penunggang motosikal tentunya lebih gemar menggunakan Jambatan Pulau Pinang E36 berbanding feri kerana tol motosikal lebih murah daripada tambang feri. Tol motosikal di E36 cuma RM1.40 sedangkan tambang feri bagi motosikal pula RM2.00. Jadi, sudah tentulah penunggang motosikal akan memilih untuk menggunakan jambatan - bukan sahaja lebih murah, malah lebih selesa & masa perjalanan juga lebih pendek berbanding feri yang mengambil masa 20 minit - itu belum dicampur lagi masa menunggu. Namun, meskipun dengan tambang yang lebih mahal, Feri Pulau Pinang sebenarnya menanggung kerugian sekurang-kurangnya RM700 bagi setiap perjalanan. Justeru, sekiranya tol motosikal dimansuhkan, ia tentunya menambah parah akan kerugian yang dialami Feri Pulau Pinang kerana semua motosikal sudah tentu akan menggunakan jambatan & tiada lagi yang akan menggunakan feri walaupun pada waktu sesak. Jadi, kepada BN Pulau Pinang, teruskanlah dengan manifesto ini sekiranya anda mahu melihat Feri Pulau Pinang yang menjadi ikon warisan pelancongan Pulau Pinang ini berkubur.




Tidak kira sama ada BN atau PH, kedua-dua janji mereka akan menyebabkan Feri Pulau Pinang berkubur


Susulan dengan manifesto tersebut, PH Pulau Pinang di bawah pimpinan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pula bertindak balas dengan menjanjikan pemansuhan tol Jambatan Pulau Pinang E36 secara total, tidak terhad kepada pengguna motosikal sahaja. Namun, jika PH menang lagi di Pulau Pinang sekalipun, adakah tol Jambatan Pulau Pinang E36 benar-benar akan dimansuhkan...? Jangan haraplah. Kutipan tol di Plaza Tol Sungai Nyior kendalian Lebuhraya Lingkaran Butterworth (LLB) di Jalan Butterworth-Seberang Jaya FT4 sendiri pun gagal dimansuhkan, apatah lagi lebuh raya yang lebih besar. Namun, seperti biasalah, apabila kutipan tol gagal dimansuhkan, alasan yang sering dikitar semula sudah tentulah "kami tak pegang kerajaan pusat, kerajaan pusat sahaja yang ada kuasa memansuhkan tol". Hello, PLUS Malaysia Berhad sendiri merupakan sebuah syarikat konsesi yang 100% dimiliki oleh kerajaan persekutuan melalui Khazanah Nasional (51%; melalui UEM) & Kumpulan Wang Simpanan Malaysia (KWSP) (49%), tetapi kenapa pula tiada cerita pemansuhan tol atau sekurang-kurangnya penurunan kadar tol....? Paling baik yang mampu dilakukan pun hanyalah tidak menaikkan kadar tol di Lebuhraya Utara Selatan E1/E2 sejak tahun 2005. Memang kutipan tol kendalian PLUS di Lebuhraya Persekutuan FT2 & Plaza Tol Bukit Kayu Hitam di Lebuhraya Utara-Selatan E1 sudah dimansuhkan, tetapi rakyat terpaksa membayar harga yang lebih mahal - pemansuhan tol tersebut menyebabkan kerajaan perlu membayar pampasan sejumlah RM2.2 bilion keseluruhannya (dibayar secara ansuran berjumlah RM110 juta setahun) kepada PLUS menggunakan duit rakyat, termasuklah duit rakyat Sabah, Sarawak, Kelantan & Perlis yang memang tidak merasa lebuh raya ekspres.

Jadi apa pula akan berlaku sekiranya janji mansuh tol E36 secara total dilaksanakan...? Jika dalam kes BN tadi Feri Pulau Pinang akan berkubur, dalam kes PH pula pemansuhan tol E36 secara total bukan sahaja akan menyebabkan Feri Pulau Pinang terkubur, malah Jambatan Pulau Pinang E36 juga akan runtuh - sebabnya...? Tiada duit untuk penyelenggaraan & penggantian kabel yang merupakan komponen sokongan utama jambatan tersebut. Seperti juga jambatan gantung, jambatan kabel penahan seperti Jambatan Pulau Pinang E36 memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi kerana memerlukan penggantian kabel setiap beberapa tahun, dan kabel yang digunakan itu bukan murah. Justeru, setelah tamat konsesi sekalipun, kutipan tol Jambatan Pulau Pinang E36 tetap perlu ada meskipun kadarnya nanti akan jadi jauh lebih murah daripada sekarang supaya penyelenggaraan & penggantian kabel dapat terus dilaksanakan. Kadar yang sedia ada ini pula ditetapkan sebegini rupa kerana selain penyelenggaraan & pengurusan jambatan, hutang bank yang digunakan sebagai modal untuk membina & mengendalikan jambatan juga perlu dibayar.




Jambatan Kutai Kartanegara yang runtuh pada tahun 2011 akibat ketiadaan penyelenggaraan setelah tol dimansuhkan


Seterusnya kita tinjau pula janji menurunkan kadar tol Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 E8 sebanyak 50% oleh BN Terengganu. Saya mengecam janji tersebut kerana janji tersebut bakal melumpuhkan terus operasi LPT2 E8 yang memang sedang rugi kerana kadar aliran trafik yang sangat rendah. Menurut Lembaga Lebuhraya Malaysia, kadar aliran trafik purata harian (ADT) di LPT2 E8 cuma sekitar 11,000 hingga 13,000 kenderaan sahaja pada hari biasa. Dengan ADT yang sebegitu rendah sehingga menyebabkan kerugian ini, dari mana LPT2 Sdn. Bhd. hendak cekau duit untuk membaiki pagar yang rosak akibat rempuhan haiwan liar mahupun bahana vandalisme oleh segelintir pengembala lembu yang mana otak mereka lebih bebal daripada lembu belaan mereka itu...? Dari mana LPT2 hendak cekau duit untuk membaiki keadaan jalan yang tidak konsisten kualitinya akibat sebegitu banyak kontraktor yang membinanya termasuklah yang tidak kompeten...? Dan dari mana LPT2 hendak cekau duit untuk mencantikkan hentian rehat mereka terutama R&R Perasing demi menarik perhatian pengguna lebuh raya untuk singgah...? Juga jangan lupa, LPT2 E8 juga terpaksa bersaing dengan bukan satu tetapi dua laluan percuma iaitu Lebuhraya Jerangau-Jabor FT14 & Jalan Kuantan-Kuala Terengganu FT3. Sepatutnya tingkatkan aliran trafik di LPT2 E8 terlebih dahulu; selepas ADT di LPT2 E8 sudah melepasi angka 80,000 barulah boleh sembang hendak turunkan separuh kadar tol.




Bagaimana hendak sembang mahu menurunkan tol LPT2 E8 jika lebuh raya itu sendiri rugi kerana sangat lengang pada hari biasa...?


Kita tinjau pula janji memansuhkan tol oleh Parti Tindakan Demokratik (DAP), salah satu parti komponen PH. Seperti yang para pembaca budiman sekalian sedia maklum, isu tol merupakan salah satu isu yang sering dikitar semula oleh PH setiap kali musim pilihan raya. Seperti biasa, janji memansuhkan tol itu sering dicapati meskipun dalam negeri yang dikuasai oleh PH sendiri. Dan seperti biasa jugalah, setiap kali mereka gagal memansuhkan tol lebuh raya, mereka pasti akan mengitar semula alasan, "kami tak pegang kerajaan pusat, yang berkuasa memansuhkan tol itu kerajaan pusat." Nampak tak permainan mereka...? Oleh kerana sekarang semakin ramai rakyat terutamanya daripada kalangan para pembaca Blog Jalan Raya Malaysia yang semakin cakna akan perkara sebenar di sebalik isu tol, maka semakin ramai rakyat yang menempelak parti-parti politik yang menjanjikan "pemansuhan tol" atau setidak-tidaknya "penurunan kadar tol" kerana ia memang tidak akan berlaku; jika ia berlaku sekalipun, rakyat jugalah yang terpaksa membayar harga yang lebih mahal, termasuklah pelanjutan konsesi, kenaikan kadar tol lebuh raya lain mahupun pembayaran pampasan kepada syarikat konsesi menggunakan duit rakyat yang sepatutnya digunakan untuk membina jalan raya baharu mahupun memalam jalan-jalan yang berlubang.




Sembang kencang: Untuk mengambil alih syarikat konsesi, anda bukan sahaja perlu bayar kos pembinaan lebuh raya, tetapi anda juga perlu bayar pampasan kepada pekerja yang hilang pekerjaan & menanggung baki hutang yang belum dilangsaikan


Dalam video di atas pula, DAP ada menyebut mengenai satu cara yang boleh digunakan untuk memansuhkan tol iaitu dengan mengambil alih syarikat konsesi. Tetapi angka-angka yang disebut oleh DAP sebagai kos pengambilalihan lebuh raya sebenarnya hanyalah kos pembinaan lebuh raya sahaja, dengan anggapan kononnya dengan hanya membayar kos pembinaan sahaja sudah cukup untuk mengambil alih syarikat konsesi & seterusnya memansuhkan tol. Sebagai contoh, kos pembinaan Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11 ialah RM1.4 bilion, jadi RM1.4 bilion itu sahajalah yang kononnya hanya diperlukan untuk memansuhkan kutipan tol LDP E11. Namun hakikatnya, pengambilalihan syarikat konsesi tidak semudah itu. Untuk mengambil alih syarikat konsesi, anda bukan sahaja perlu bayar kos pembinaan lebuh raya, malah anda perlu membayar pampasan kepada pekerja & peniaga gerai hentian rehat yang hilang mata pencarian mereka, di samping menanggung baki hutang syarikat konsesi yang masih belum dilangsaikan.




Tidak kira parti mana yang berjanji, pemansuhan tol akan menyebabkan lebih banyak jalan raya berlubang seperti ini kerana duit yang sepatutnya digunakan untuk menyelenggara jalan raya digunakan untuk membayar pampasan kepada konsesi


Bagi contoh PLUS, kos pembinaan Lebuhraya Utara-Selatan ialah RM5.95 bilion & mereka meminjam wang daripada bank sebanyak RM30 bilion sebagai modal untuk membina, menguruskan & menaik taraf lebuh raya sepanjang tempoh konsesi. Setelah dicampur kadar faedah, maka jumlah keseluruhan hutang yang perlu dibayar balik oleh PLUS kepada bank ialah RM62 bilion, dan setakat sekarang PLUS hanya dapat melangsaikan pokoknya sahaja, bunganya masih berbaki lebih kurang RM30 bilion lagi. Jika sifir sama digunakan pada LDP E11, kos pembinaan LDP E11 ialah RM1.4 bilion tetapi katakan Litrak meminjam wang dari bank sebanyak RM7 bilion sebagai modal untuk membina, menguruskan & menambah baik lebuh raya. Jika dicampur faedah, maka Litrak perlu membayar balik lebih kurang RM14.2 bilion kepada bank. Justeru, untuk mengambil alih LDP E11, anda memerlukan sekurang-kurangnya RM7 bilion untuk membayar pampasan kepada Litrak & para pekerja mereka. Mana hendak cekau duit sekarang...? Pakai duit GST...? Habis tu jalan berlubang tak payah baiki...? Sekolah tak payah bina, biar rakyat jadi bodoh...? Hospital tak payah bina, biar rakyat sakit sampat mati...? Inilah sebabnya kenapa sungguhpun PLUS dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan persekutuan, namun kutipan tol tetap tidak dimansuhkan.




Daripada sembang hendak memansuhkan tol, kenapa tidak desak MPSJ membangunkan jalan pemintas tol untuk penduduk Puchong...?


Seorang lagi ahli politik yang mempergunakan isu tol ialah Gobind Singh Deo, Ahli Parlimen Puchong. Beliau mendakwa bahawa orang-orang Puchong sangat menderita kerana dikelilingi plaza tol di utara, barat & timur, yang mana memang betul pun. Beliau sedar bahawa sekiranya kadar tol tidak dinaikkan, pampasan terpaksa dibayar kepada syarikat konsesi menggunakan duit rakyat. Tetapi beliau sepatutnya menggunakan kuasa yang ada untuk mendesak Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) & Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) untuk membangunkan rangkaian jalan arteri pemintas tol untuk kemudahan penduduk tempatan. Pendekatan sebegitulah yang sepatutnya digunakan untuk mengurangkan beban penduduk Puchong yang dikelilingi tol di hampir kesemua arah. Ataupun, beliau sepatutnya menggalakkan penggunaan LRT Aliran Sri Petaling yang sudah dipanjangkan ke Putra Heights melalui Puchong. Tetapi adakah tindakan tersebut diambil...? Tak ada pun. Kalau mansuh tol di Puchong sekalipun, adakah masalah kesesakan akan berakhir...? Tidak, sebaliknya ia bertambah parah kerana ia menarik lebih banyak kereta memasuki Puchong.




Tatkala politikus Malaysia asyik bertekak mengenai isu tol, Indonesia sedang membina rangkaian Jalan Tol Trans Jawa & Trans Sumatera yang bakal merampas takhta rangkaian lebuh raya ekspres terbaik Asia Tenggara daripada Malaysia


Kesimpulannya, tiada satu pun janji orang-orang politik mengenai isu tol yang boleh dipakai kerana ia sememangnya tidak tertunai. Buktinya boleh anda saksikan sendiri di negeri-negeri yang ada banyak lebuh raya ekspres. Apabila janji dicapati, skrip alasannya boleh diduga kerana skrip itulah yang sering diulang. Jika janji memansuhkan tol berjaya ditunaikan sekalipun, rakyat pula terpaksa membayar harga yang lebih mahal iaitu sama ada pelanjutan konsesi, kenaikan tol lebuh raya lain ataupun pembayaran pampasan menggunakan duit rakyat yang sepatutnya digunakan untuk membina jalan raya luar bandar baharu, menampal jalan berlubang, membina sekolah, masjid, hospital, balai polis dsb. Masalah tol tidak selesai tetapi masalah baru pula yang tercipta. Kepada politikus-politikus (baca: politaikus) sekalian, anda sepatutnya berasa amat malu kerana tatkala anda mempolitaikkan isu tol, negara jiran kita Indonesia dalam diam sedang membangunkan rangkaian Jalan Tol Trans Sumatera & Jalan Tol Trans Jawa yang bakal membentuk jaringan lebuh raya ekspres capaian terkawal terbesar di Asia Tenggara & merampas kedudukan Malaysia.

Akhir kata kepada semua rakyat Malaysia, jangan salah pangkah semasa mengundi pada 9 Mei 2018, jika tersalah pangkah nanti anda akan dapat tahi. Selamat mengundi.




Jangan salah pangkah, nanti anda dapat tahi

No comments:

Post a Comment

Advertisement