Friday, March 1, 2013

Jalan Bukit Serampang J34

Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana sudah lama tidak membuat reviu jalan raya. Bagi mengubati rindu anda semua, saya bawakan satu siri reviu dua jalan raya negeri utama di daerah Ledang iaitu Jalan Bukit Serampang J34 dan Jalan Bukit Gambir J33.

Kembara kali ini dimulakan dari Segamat melalui Jalan Pogoh J41 ke Bukit Kepong di Jalan Muar-Labis J32. Dari Bukit Kepong, saya membelok ke kanan untuk masuk ke Jalan Bukit Serampang J34 sepanjang 18 km ini. Jalan Negeri Johor J34 ini dibina bagi menghubungkan antara bandar Jementah di Jalan Muar-Segamat FT23 dengan pekan Bukit Kepong. Selain itu, jalan ini dibina sebagai pelengkap kepada Jalan Bukit Gambir J33 yang akan saya ulas lebih lanjut selepas ini.

Tidak banyak kawasan menarik yang dapat saya kongsikan kepada anda, selain Jambatan Sungai Muar yang menjadi sempadan antara daerah Ledang dengan daerah Muar. Seperti yang anda sedia maklum, daerah Ledang terbentuk hasil pemecahan daerah Muar pada tahun 2008. Namun, saya tidak dapat mengambil gambar Jambatan Sungai Muar dengan lebih jelas kerana tiada kawasan yang sesuai dan selamat untuk saya berhenti mengambil gambar. Sebahagian besar pemandangan di sepanjang jalan ini terdiri daripada ladang kelapa sawit, di samping beberapa buah kampung iaitu Kampung Gudang Garam, Kampung Simpang Tiga Durian Chondong dan Kampung Bukit Serampang. Simpang J33 terletak di Kampung Simpang Tiga Durian Chondong, manakala penamat jalan ini terletak di Jalan Persekutuan 23, tidak jauh dari pekan Kebun Baru melalui satu siri selekoh yang paling tajam di sepanjang FT23.

Ikuti sambungan siri reviu ini dalam entri seterusnya iaitu Jalan Bukit Gambir J33.

Untuk galeri penuh, sila klik sini.







Masuk ke Jalan Bukit Serampang J34 dari Jalan Muar-Labis J32 di Bukit Kepong






Estet kelapa sawit membentuk sebahagian besar pemandangan di jalan ini






Simpang ke Jalan Bukit Gambir J33






Penamat Jalan Negeri Johor J34 di Jalan Muar-Segamat FT23 dekat Kebun Baru

No comments:

Post a Comment