Thursday, October 31, 2013

2013 Toyota Vios: Mundur ke belakang / Moving backward

Salam sejahtera,

Generasi ketiga Toyota Vios telah pun dilancarkan di Malaysia pada 2 Oktober 2013. Sejak ia mula diperkenalkan pada tahun 2003, Toyota Vios menguasai pasaran kereta segmen B (kereta subpadat) menewaskan pencabar terdekatnya iaitu Honda City. Pada tahun 2003, generasi kedua Vios pula dilancarkan dan mendapat jolokan "Vios dugung" berikutan reka bentuk hadapannya yang seakan-akan menyerupai dugung. Sungguhpun reka bentuknya agak hodoh, namun ia tetap sama sekali tidak merubah kedudukannya sebagai kereta bukan nasional paling popular di Malaysia. Namun, adakah generasi ketiga Vios ini benar-benar berbaloi untuk dimiliki?

Terus-terang saya katakan, rekaan Vios generasi ketiga kali ini memang sangat menarik. Tiada lagi rupa dugung yang hodoh. Lampu-lampunya direka dengan sebegitu cantik. Namun, lampu pencahayaan siang (DRL) yang digunakan pula kelihatan seolah-olah seperti DRL cap ayam, berikutan lokasi pemasangannya. Jika DRL tersebut disepadukan pada lampu hadapan sebagaimana amalan majoriti syarikat automotif terkemuka dunia, sudah tentulah ia kelihatan menarik.

Dari segi dalaman pula, perubahan yang sangat baik pada Vios generasi ketiga ini ialah kedudukan meter-meternya kali ini ditempatkan di sebelah pemandu dan bukan lagi di tengah-tengah seperti pada generasi terdahulu. Saya sangat tidak suka panel meter yang ditempatkan di tengah-tengah kerana ia boleh menyebabkan pemandu hilang tumpuan semasa menjeling ke arah meter bagi mengetahui kelajuan kenderaan, aras petrol dsb.

Pilihan radio kereta adalah dari jenis bersepadu (gred TRD Sportivo, G dan E), ataupun jenis radio 2-DIN. Pengguna yang membeli gred TRD Sportivo dan gred G pula mempunyai pilihan untuk menaik taraf radio mereka kepada unit-unit skrin sentuh, sama ada unit DVD-AVN yang dilengkapi skrin sentuh 7 inci serta sistem navigasi GPS, ataupun unit DVD-AVX yang dilengkapi skrin sentuh 5.8 inci tetapi tiada GPS. Apa pun, unit-unit yang ditawarkan itu terlalu kecil bagi saya.


Pelayar web anda tiada sokongan PDF. Anda sebaliknya boleh terus memuat turun fail PDF ini dengan mengklik sini.



Jika disebut mengenai enjin dan kotak gear yang digunakan pada Vios generasi ketiga ini, pemilihan enjin dan kotak gear Vios generasi ketiga inilah yang menjadi kecaman utama saya. Vios generasi ketiga ini masih menggunakan enjin 1NZ-FE 1.5L VVT-i dan kotak gear automatik 4 kelajuan, kedua-duanya telah pun digunakan selama 10 tahun sejak pelancaran Vios generasi pertama. Saya masih boleh maafkan jika Vios "dugung" masih menggunakan kotak gear dan enjin yang sama, tetapi jika ia digunakan pada Vios generasi ketiga, maka ia hanya menunjukkan seolah-olah UMW Toyota lebih suka "menipu" pengguna dengan memperkenalkan kereta berteknologi purba dengan harga yang mencekik darah. Jualan Vios yang tinggi sepatutnya tidak dijadikan alasan untuk terus mengitar semula teknologi kuno atas alasan "boleh dipercayai", sedangkan kebanyakan model pesaing hatta Proton Saga sekalipun sentiasa diterapkan pelbagai pembaharuan bagi menambah baik prestasi dan kecekapan bahan api melalui penggunaan enjin-enjin dan kotak gear terbaru yang lebih canggih serta lebih jimat minyak. Pesaing terdekat Toyota Vios, Honda City, sering diperbaharui melalui penggunaan enjin dan kotak gear yang lebih baru, yang mana generasi sekarang menggunakan enjin i-VTEC 1.5L yang paling berkuasa dalam kelasnya serta lebih jimat minyak bagi menggantikan pilihan enjin i-DSI dan VTEC-E pada generasi terdahulu, di samping kotak gear 5 kelajuan bagi menggantikan CVT yang didakwa mudah rosak (meskipun berpunca daripada kecuaian segelintir mekanik yang menggunakan minyak transmisi automatik biasa dan bukannya minyak CVT khas). Malah, Proton Saga FLX sendiri pun dilengkapi kotak gear CVT bagi menggantikan kotak gear automatik 4 kelajuan lama, sekaligus membolehkannya menyaingi Honda City dari segi penjimatan bahan api.

Sungguhpun menggunakan enjin dan kotak gear purba dan ketinggalan zaman, UMW Toyota mendakwa Vios generasi ketiga ini 5% lebih jimat minyak daripada generasi "Vios dugung" terdahulu. Walaupun saya mengakui UMW Toyota tidak berbohong mengenai kadar peningkatan penjimatan petrol, namun ujian jalan raya oleh Paul Tan dari Kuala Lumpur ke Rawang hanya mencatatkan penggunaan bahan api sebanyak 11.6 km/L. 11.6 km/L sahaja...? Kalau benar ia hanya mampu mencatatkan 11.6 km/L bagi perjalanan yang agak jauh sebegini, ia menunjukkan seolah-olah enjin 1NZ-FE dan transmisi automatik 4 kelajuan yang digunakan itu tidaklah begitu jimat seperti yang didakwa - saya sendiri pun berupaya mendapatkan angka yang sama semasa memandu uji Proton Suprima S 1.6 liter turbo di tengah-tengah kesesakan bandar raya Kuala Lumpur. Honda City generasi kelima (model sekarang), pesaing terdekat Toyota Vios dengan mudah mencatatkan penggunaan bahan api 20 km/L di jalan persekutuan dan 17 km/L di lebuh raya ekspres. Malah, Proton Saga BLM 1.3 yang menggunakan transmisi automatik 4 kelajuan pun mampu mencatatkan penggunaan bahan api sekitar 13 km/L seperti yang telah saya uji di Sabah beberapa bulan lalu. Tidak cukup dengan itu, ramai pemilik Honda Civic yang mendakwa memperoleh penggunaan bahan api sekitar 14 km/L.

Kenapa saya sangat menekankan penggunaan enjin dan kotak gear berteknologi lebih terkini? Jurutera automotif sentiasa berusaha mengkaji teknologi automotif terbaru bagi menjadikan enjin lebih jimat minyak, lebih bersih, lebih mesra alam serta lebih berkuasa. Hasilnya, teknologi automotif yang dibangunkan membolehkan pengeluar automotif menghasilkan enjin-enjin yang lebih jimat minyak - daripada penggunaan karburetor kepada pemancit bahan api, dan daripada sistem pancitan berbilang titik (MPI) kepada sistem pancitan terus petrol (GDI). Sementara itu, kotak gear yang lebih moden juga membolehkan pengguna kenderaan menjimatkan penggunaan minyak hasil daripada kepelbagaian nisbah gear yang menjadikannya lebih mudah disesuaikan dengan sifat banjaran tork enjin, membolehkan enjin beroperasi pada tahap yang paling cekap pada setiap masa. Selain itu, transmisi CVT serta transmisi automatik dengan bilangan gear yang banyak juga membolehkan pemandu memandu dengan relaks di lebuh raya, sekaligus membantu menjimatkan penggunan petrol. Buktinya, Honda City generasi kelima dengan transmisi automatik 5 kelajuan mencatatkan kelajuan enjin sekitar 2,300 rpm pada kelajuan 110 km/j, tetapi Toyota Vios dengan transmisi automatik 4 kelajuan pula mencatatkan kelajuan enjin 2,750 rpm pada kelajuan yang sama. Disebabkan kelajuan enjin yang lebih tinggi pada kelajuan kenderaan yang sama, maka sudah tentulah Toyota Vios lebih lahap di lebuh raya ekspres berbanding Honda City.

Disebabkan Toyota masih lagi mengekalkan enjin dan kotak gear berteknologi 10 tahun lepas pada Vios generasi ketiga ini, ia menjadikan Vios sebagai kereta yang menawarkan nilai untuk wang paling teruk. Banyak pesaing Vios yang mampu menawarkan nilai untuk wang yang jauh lebih berbaloi daripada Vios. Bayangkanlah, anda membayar RM93,200 untuk memiliki sebuah kereta yang menggunakan enjin dan kotak gear yang lebih primitif daripada Proton Saga FLX yang harganya kurang daripada separuh harga Vios itu (kedua-duanya adalah varian termahal). Satu lagi pesaing Vios, Kia Cerato pula menawarkan pelbagai ciri-ciri nilai tambah seperti 6 biji beg udara, transmisi manual 6 kelajuan, pengesan parkin depan dan belakang, dsb. walaupun harganya hampir RM7,000 lebih mahal daripada varian termahal Vios. Jika dibandingkan dengan Honda City selaku pesaing terdekat Toyota Vios, varian termahal City iaitu gred E+ yang harganya hampir sama dengan Vios TRD Sportivo itu pun jauh lebih berbaloi untuk dibeli, kerana selain memiliki segala ciri yang ada pada Vios TRD Sportivo, City gred E+ juga menawarkan sistem navigasi GPS terbina dalam sebagai ciri standard serta Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA) di samping transmisi automatik 5 kelajuan dan enjin paling berkuasa dalam kelasnya, sedangkan Vios tiada VSA atau ciri setara walaupun pada varian termahal.

Kesimpulannya, jujur saya katakan bahawa banyak model pesaing Vios yang lebih berbaloi untuk dibeli berbanding Vios, berikutan ciri-ciri nilai tambah serta penggunaan enjin dan kotak gear yang jauh lebih maju daripada Vios. Maka, satu-satunya alasan untuk membeli Vios generasi ketiga ini hanyalah kerana logo Toyota itu sendiri. Saya berasa amat kesal kerana Toyota tidak mengambil kesempatan hasil jualan Vios yang begitu tinggi dengan menggunakan sistem rangkaian kuasa yang lebih terkini, antaranya ialah penggunaan enjin Dual VVT-i serta kotak gear CVT seperti yang digunakan pada Toyota Corolla Altis dan Toyota Camry, sebaliknya hanya mengitar semula enjin primitif dan kotak gear kuno atas alasan "boleh dipercayai", sedangkan alasan tersebut boleh dianggap sebagai "alasan pengecut". Oleh itu, Toyota seharusnya keluar daripada zon selesa dan sebaliknya perlu lebih berani membangunkan teknologi automotif terkini secara lebih agresif agar tidak ketinggalan dengan pesaing-pesaing utama yang mampu menawarkan nilai untuk wang yang lebih baik, terutamanya dari Korea.

Laman web rasmi: http://www.toyota.com.my


Spesifikasi 2013 Toyota Vios

Enjin: 1NZ-FE DOHC 16 injap 4 silinder sebaris 1.5 liter VVT-i
Sesaran: 1,497 cc
Lubang x lejang: 76 x 86 mm
Nisbah mampatan: 8.8:1
Kuasa kuda: 80 kW (109 PS) @ 6,000 rpm
Tork: 141 N-m @ 4,200 rpm
Jarak roda: 2,550 mm
Berat kering: 1,060-1,095 kg
Muatan tangki bahan api: 42 liter
Saiz tayar: 185/60 R15

Apa yang saya suka
  1. Rekaan luaran yang lebih fotogenik - akhirnya tiada lagi reka bentuk dugung yang hodoh
  2. Panel meter kali ini ditempatkan di bahagian pemandu dan bukan lagi di tengah-tengah
  3. Terdapat sangat banyak varian termasuklah varian transmisi manual yang paling "cikai"
Apa yang saya tidak suka
  1. Nilai paling teruk untuk wang - banyak pesaing yang mampu menawarkan ciri-ciri yang lebih kurang sama atau lebih baik pada harga lebih murah
  2. Masih mengekalkan enjin dan transmisi lama yang ketinggalan zaman
  3. Penggunaan bahan api tidaklah sejimat seperti disangka - banyak model pesaing hatta Honda Civic sendiri pun mampu mencatatkan penggunaan bahan api yang jauh lebih jimat







Pandangan hadapan 2013 Toyota Vios






Pandangan belakang 2013 Toyota Vios






Papan pemuka Vios






Radio standard bagi gred E, G dan TRD Sportivo adalah dari jenis bersepadu sebegini...






...ataupun boleh dinaik taraf kepada jenis skrin sentuh sebegini






Perkara paling mengecewakan mengenai Vios generasi ketiga ini ialah penggunaan enjin dan kotak gear berusia 10 tahun yang sudah ketinggalan zaman






Lampu DRL yang digunakan ini kelihatan seolah-olah seperti DRL cap ayam - sepatutnya ia disepadukan dengan lampu hadapan untuk penampilan lebih anggun


Semua kredit gambar: Paul Tan

No comments:

Post a Comment