Saturday, July 11, 2015

KTMB ETS Aliran KL-Padang Besar vs Lebuhraya Utara-Selatan E1 / KTMB ETS KL-Padang Besar Line vs North-South Expressway E1




Salam sejahtera,

Semalam (10 Julai 2015), Perkhidmatan Kereta Api Elektrik (ETS) Aliran Kuala Lumpur-Padang Besar kendalian Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) selamat dilancarkan bagi memenuhi permintaan pengguna yang hendak pulang berhari raya. Ia sememangnya sangat ditunggu-tunggu khususnya dari kalangan pengguna yang berasal dari negeri-negeri utara. Keseluruhan infrastruktur bagi Aliran KL-Padang Besar sudah pun siap sepenuhnya Disember 2014, namun tempoh yang agak lama diperlukan bagi menguji tahap keselamatan landasan serta stokereta (rolling stock) yang digunakan bagi perkhidmatan ETS kali ini.

Bagi memastikan KTMB memiliki stokereta mencukupi bagi perkhidmatan KTMB ETS ini, sebuah kilang kereta api baharu didirikan di Batu Gajah, Perak, hasil usaha sama antara kerajaan Malaysia dengan CSR Zhuzhou Electric Locomotive dari China. Kilang CCRC Rolling Stock Malaysia itu mampu mengeluarkan sehingga 100 buah lokomotif elektrik dan menyelenggara 150 buah lokomotif dalam masa setahun. Namun, sebagai permulaan, KTMB menempah 15 buah lokomotif elektrik (KTMB Kelas 93) - 5 daripadanya diimport terus dari China manakala selebihnya dibina di Batu Gajah.

Berapa laju kereta api KTMB ETS ini...? KTMB mendakwa bahawa tren ETS mereka ini mampu mencapai kelajuan maksimum 160 km/j, tetapi sebenarnya kelajuan purata pula selalunya dalam lingkungan 140 km/j sahaja. Ia susulan limitasi sistem tolok landasan kereta api yang digunakan di Malaysia - Malaysia menggunakan tolok landasan 1,000 mm, sekaligus dikategorikan sebagai "tolok sempit". Lebih ironik lagi, landasan LRT RapidKL dan Express Rail Link (ERL) pula menggunakan landasan tolok piawai. Akibatnya, kereta api tidak boleh dipandu terlalu laju, takut nanti terbalik. Namun, sekiranya Malaysia berhijrah kepada penggunaan landasan tolok piawai (1,435 mm), kelajuan operasi yang lebih tinggi sudah tentu boleh dilaksanakan.

Berapa pula ongkos yang diperlukan untuk menaiki kereta api ETS ini...? Bagi perjalanan dari KL Sentral ke Padang Besar, tambangnya adalah sekitar RM81 (bersamaan 13 sen sekilometer). Jika dibandingkan, tambang bas bagi jarak yang sama adalah sekitar RM46. Kalau naik motor pula lebih murah, duit minyak yang diperlukan hanyalah sekitar RM30-35 sahaja. Namun, ETS tetap jauh lebih murah berbanding menaiki kereta - duit minyak yang diperlukan sahaja adalah sekitar RM76. Jika dicampur dengan tol lebuh raya, tol yang perlu dibayar ialah RM57.90, menjadikan kos perjalanan sehala RM133.90 untuk pemandu kereta. Dari segi masa perjalanan pula, ETS lebih pantas daripada mana-mana mod pengangkutan yang lain kerana landasannya diasingkan sepenuhnya daripada persekitaran tanpa sebarang lintasan searas. Hasilnya, perjalanan dari Kuala Lumpur ke Padang Besar hanya memakan masa 4 jam 15 minit sahaja, sedangkan perjalanan sama menggunakan lebuh raya ekspres pun memakan masa sekitar 6-7 jam (melalui Lebuhraya Utara-Selatan E1, Lebuhraya Changlun-Kuala Perlis FT194 dan Jalan Persekutuan 7) jika diambil kira masa rehat yang diambil. Sayangnya, Malaysia masih lagi menggunakan landasan tolok meter yang mengehadkan kelajuan operasi KTMB ETS - jika landasan dinaik taraf kepada jenis tolok piawai, sudah tentu kelajuan operasi boleh dinaikkan kepada sekurang-kurangnya 200 km/j. Namun, ia sudah tentu akan memerlukan perubahan pada landasan serta stokereta, yang tentunya bakal memakan belanja yang besar.

Jadi bagaimana, adakah anda bercadang untuk balik kampung menggunakan ETS kali ini...? Saya berkesempatan ke KL Sentral semalam untuk menyaksikan sambutan orang ramai terhadap penggunaan ETS, dan saya dapati sambutan oleh penumpang sangat menggalakkan. Namun, disebabkan stokereta yang digunakan masih tidak banyak, maka tiket untuk menaiki ETS juga sangat terhad kerana sebagai permulaan, kekerapan perjalanan hanya sekitar 2 kali sehari sahaja. Sungguhpun demikian, saya menjangkakan kekerapan perjalanan akan bertambah pada tahun hadapan setelah lebih banyak stokereta dibawa masuk nanti sekiranya sambutan hangat sebegini berterusan. Saya percaya perkhidmatan ETS ini akan mengembalikan semula zaman kegemilangan KTMB sekitar tahun 1970an-1980an yang membawa kepada penciptaan lagu "Ekspres Rakyat" oleh M. Nasir suatu ketika dahulu. Apa pun, syabas kepada Keretapi Tanah Melayu Berhad atas pelancaran perkhidmatan KTMB ETS yang berpotensi menjadi alternatif yang lebih baik daripada Lebuhraya Utara-Selatan E1 yang boleh sesak ketika musim perayaan sehinggakan masa perjalanan dari KL ke Alor Setar boleh mencecah sehingga 11 jam semasa musim Hari Raya Aidilfitri tahun lalu, sedangkan pengguna lebuh raya sepatutnya boleh tiba 7 jam lebih awal sekiranya menggunakan perkhidmatan KTMB ETS.

No comments:

Post a Comment