Thursday, August 31, 2017

Pengumuman: Reviu Jalan Segamat-Gemas FT1 & Lebuhraya Utara-Selatan E2 khas sempena Hari Kebangsaan & Hari Malaysia / Announcement: Segamat-Gemas Road FT1 & North-South Expressway E2 for National Day & Malaysia Day Special




Salam sejahtera, Salam 1Malaysia & Selamat Hari Kebangsaan ke-60 buat semua pembaca Blog Jalan Raya Malaysia.

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana sudah terlalu lama tidak mengemaskini Blog Jalan Raya Malaysia berikutan kesibukan kerja serta sedikit masalah kesihatan. Sebelum saya menyambung semula siri reviu FTRoadpedia Zon Selatan dan seterusnya Zon Utara, izinkan saya menyampaikan pengumuman ringkas ini.

Sempena merayakah Hari Kebangsaan, Hari Malaysia serta kejayaan Blog Jalan Raya Malaysia menyempurnakan hampir keseluruhan reviu satu lagi jalan persekutuan tulang belakang utama di Semenanjung Malaysia iaitu Jalan Persekutuan 1, saya ingin merayakan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia dengan cara saya sendiri. Tatkala kebanyakan warga kota merayakan Hari Kebangsaan dengan melepak di Dataran Merdeka pada waktu tengah malam dan menonton perarakan pada paginya, saya pula ingin merayakan Hari Kebangsaan dengan menyempurnakan siri reviu Jalan Persekutuan 1 dan Lebuhraya Utara-Selatan E1 & E2 dalam erti kata sebenar.

Sejak Blog Jalan Raya Malaysia diwujudkan, saya memang sentiasa berazam untuk menghasilkan reviu Jalan Persekutuan 1 dan Lebuhraya Utara-Selatan E1 & E2. Namun, disebabkan oleh kekangan masa serta keadaan kewangan, maka saya hanya berupaya menghasilkan reviu secara sekerat-sekerat mengikut bahagian. Namun, peluang untuk turut serta dalam rombongan siri jelajah FTRoadpedia oleh Kementerian Kerja Raya Malaysia telah banyak membantu saya menghasilkan banyak reviu jalan raya termasuklah laluan tulang belakang seperti Jalan Persekutuan 2 - malah, jumlah reviu yang terkumpul adalah sangat banyak sehinggakan saya mengambil masa yang begitu lama untuk menyiapkan kesemuanya. Tatkala siri FTRoadpedia Pantai Timur membantu saya melengkapkan siri reviu Jalan Persekutuan 2 dari hujung ke hujung, FTRoadpedia Zon Utara pula membantu saya melengkapkan siri reviu Jalan Persekutuan 1 hampir sepenuhnya serta reviu Lebuhraya Utara-Selatan Jajaran Utara E1. Justeru, bagi melengkapkan siri reviu Jalan Persekutuan 1 dan Lebuhraya Utara-Selatan E1 & E2, maka saya akan menyajikan anda dengan reviu Jalan Segamat-Gemas FT1 dan Lebuhraya Utara-Selatan Jajaran Selatan E2.

Antara kedua-dua reviu tersebut, reviu Lebuhraya Utara-Selatan Jajaran Selatan E2 merupakan yang terpanjang. Reviu ini nanti akan dihasilkan secara solo menggunakan motosikal SYM Sport Rider 125i, dengan kos bahan api ditaja oleh SYM Malaysia melalui baucar petrol yang saya menangi daripada Pertandingan Slogan Merdeka anjuran SYM Malaysia. Oleh kerana bulan September ini banyak hari cuti, maka saya memilih Hari Malaysia sebagai hari untuk saya adakan reviu ini nanti. Reviu E2 ini juga akan ditulis secara dwibahasa (Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris) untuk dikongsikan kepada laman Facebook kumpulan peminat jalan raya Freewayjim dari Amerika Syarikat.

Reviu Jalan Segamat-Gemas FT1 akan menduduki slot FTRoadpedia Zon Selatan Extra selepas reviu Jalan Ayer Hitam-Segamat FT1, diikuti dengan reviu bekas jajaran lama jalan FT1 di Kuala Lumpur yang akan menduduki slot FTRoadpedia Intermission. Seterusnya, reviu Lebuhraya Utara-Selatan Jajaran Selatan E2 akan menduduki slot FTRoadpedia Zon Utara Extra selepas reviu Lebuhraya Utara-Selatan Jajaran Utara E1.

Selepas selesai siri reviu ini, saya akan memulakan kerja-kerja penulisan bagi buku pertama karangan saya, iaitu sebuah buku bergambar kompilasi sejarah jalan raya Malaysia. Saya merancang untuk memohon bantuan Kementerian Kerja Raya Malaysia bagi menerbitkan buku ini untuk tatapan seluruh rakyat Malaysia. Berapa tebal dan berapa harganya, anda perlu tunggu dahulu sehingga buku tersebut sudah siap diterbitkan kelak. Penghasilan buku ini nanti merupakan kemuncak perayaan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia dengan cara saya sendiri, malah penghasilan buku ini merupakan impian saya selama ini sejak bermulanya penubuhan Blog Jalan Raya Malaysia.

Setakat itu sahaja pengumuman saya untuk kali ini, Kita teruskan dengan episod seterusnya bagi siri reviu FTRoadpedia Zon Selatan.

No comments:

Post a Comment